Har köpt en liten stuga där takavvattningen inte är helt klar. Just nu är det en tunna under ena rännan och den andra har jag provisoriskt med hjälp av andra rännor jag hittat bara lett bort ut på gräsmattan. Har förstått att det vanligaste sättet är att man leder vattnet till markbädd/dagvattenkasetter men i mitt fall har jag ett dike (och tyvärr något av en stig...) dit jag tänkt leda vattnet.
Hur som, planen är att jag kommer gräva ner vanliga avloppsrör som leds ut mot diket, och sedan ansluts med renstratt vid stuprören på kåken. Är det något jag bör tänka på här? Är avloppsrör kanske dumt av någon anledning? Var idag på bygghandeln och köpte lite lister och annat och såg då dräneringsrör (slang) som ju verkar småpraktiskt då mycket vatten ju kommer släppas ut längs vägen. Dessvärre är ju då dessa mer räfflade och det känns som om det lättare kan slammas igen här då - oavsett renstratten. Det ena röret blir ca 8 meter och det andra ca 20 meter (kommer gå från var sitt hör av kåken). Bör man ha någon form av galler i utloppet på röret för att förhindra bosättning av smådjur eller så? Bor ju ändå i skogen och katten kommer med byten näst intill dagligen. Känns bara så mycket smidigare (och billigare) att leda vattnet ut i ett dike än att gräva markbäddar och annat. :)

Krilleman
Vanliga markavloppsrör är standard för bortledning av dagvatten.

Jag ha precis på detta sättet. Inga problem alls med dubbla öppna ändar vid tomtgräns ner i dike.

• Gilla
nypon
  • Laddar…
Tack, det var väl ungefär exakt det svar jag hoppades på. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.