Hej,
Förre året drog en rörmokare vatten till trädgården för mig. I höstas kopplade jag loss slangen från badrummet ut till trädgården för att blåsa ut rören med tryckluft.
Nu när jag ska koppla in vattnet igen så får jag inte ihop det igen, jag misstänker att en gänga blivit sne. Jag vet inte åt vilket håll muttern är gängad men jag har testat tillräckligt åt båda hållen vid det här hållet
När jag drar motsols så fastnar den oftast och blir jättetrög direkt för att sedan släppa om jag fortsätter att vrida.
Har bestämt mig för att försöka byta ut muttern, men jag får inte av muttern från slangen, jag vet inte hur jag får bort den lilla metallringen som sitter runt och stoppar muttern. Har försökt med näbbtång men har inte kunnat rubba den.
Tips mottages tacksamt!
Förre året drog en rörmokare vatten till trädgården för mig. I höstas kopplade jag loss slangen från badrummet ut till trädgården för att blåsa ut rören med tryckluft.
Nu när jag ska koppla in vattnet igen så får jag inte ihop det igen, jag misstänker att en gänga blivit sne. Jag vet inte åt vilket håll muttern är gängad men jag har testat tillräckligt åt båda hållen vid det här hållet
Har bestämt mig för att försöka byta ut muttern, men jag får inte av muttern från slangen, jag vet inte hur jag får bort den lilla metallringen som sitter runt och stoppar muttern. Har försökt med näbbtång men har inte kunnat rubba den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips mottages tacksamt!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klämringen kan inte tas bort utan att förstöras.
Dvs du får försiktigt fila eller såga av den så du kan bända isär och dra av den.
Alternativt kapa PEX-röret alldeles under klämring/stödhylsa, men det kanske inte är så roligt
Kontrollfråga: Tål inte PEX-rör frysning?
Dvs du får försiktigt fila eller såga av den så du kan bända isär och dra av den.
Alternativt kapa PEX-röret alldeles under klämring/stödhylsa, men det kanske inte är så roligt
Kontrollfråga: Tål inte PEX-rör frysning?
Produkter som diskuteras: "sågar filar"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Jag har med framgång tagit bort ett antal klämringar genom att försiktigt klämma
med en tång på mitten av ringen, den är ju ihoptryckt av muttern och om man klämmer på mitten så
släppet greppet om röret.
Alltid bättre att ta en ny klämring när du väl fått av den, men om du är försiktig så kan du återanvända ringen.
med en tång på mitten av ringen, den är ju ihoptryckt av muttern och om man klämmer på mitten så
släppet greppet om röret.
Alltid bättre att ta en ny klämring när du väl fått av den, men om du är försiktig så kan du återanvända ringen.
Tror inte PEX tål frysning! Jag hade ett "Nästan tomt" rör låg en vinter och när våren kom hade det blivit en cm-stor blåsa på den där det sprutade ut vattendimma när jag satte på vattnet.
PEX kan tåla frysning, men det är ju alltid bra att undvika det om man kan!
Men ett tips kan vara att vända på ventilen! Det kan faktiskt gå bättre då. Självklart måste stänga av vattnet i hela huset då.
Att ta bort en klämring från ett PEX rör är inte att rekommendera. På ett kopparrör däremot är det mycket lättare då kopparen är hård kontra PEX:en är mjuk. Det är lätt att skada PEX:en med detta förfarandet.
Mitt tips är att du provar vända ventilen först!
Men ett tips kan vara att vända på ventilen! Det kan faktiskt gå bättre då. Självklart måste stänga av vattnet i hela huset då.
Att ta bort en klämring från ett PEX rör är inte att rekommendera. På ett kopparrör däremot är det mycket lättare då kopparen är hård kontra PEX:en är mjuk. Det är lätt att skada PEX:en med detta förfarandet.
Mitt tips är att du provar vända ventilen först!
Tack för alla svar! Om det inte är att rekommendera att ta bort klämringen så avstår jag definitivt!
Fick rådet från rörmokarna att tömma på vatten innan vintern, tänkte att det var bäst att följa det rådet så man inte skulle få något krångel till våren (doh!)
Jag kommer prova att vända ventilen först, så får vi se
Fick rådet från rörmokarna att tömma på vatten innan vintern, tänkte att det var bäst att följa det rådet så man inte skulle få något krångel till våren (doh!)
Jag kommer prova att vända ventilen först, så får vi se
Eh jo, ingen lösning men sedan innan du sätter ihop det:
Läste tidigare i en annan tråd en lösning med dubbla ventiler för just ett sådant här scenario: Alltså att ha möjlighet att koppla till tryckluft och blåsa ur en slang.
Det listiga i den lösningen var att man liksom bara kopplade in tryckluftslangen, ställde ventilerna rätt, och blåste :wow:
Läste tidigare i en annan tråd en lösning med dubbla ventiler för just ett sådant här scenario: Alltså att ha möjlighet att koppla till tryckluft och blåsa ur en slang.
Det listiga i den lösningen var att man liksom bara kopplade in tryckluftslangen, ställde ventilerna rätt, och blåste :wow:
Precis, och efter lite letande hittade jag den!
https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/238961-den-mest-tata-pem-kopplingen.html
https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/238961-den-mest-tata-pem-kopplingen.html
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
