Skulle behöva råd hur jag på smartaste sätt pluggar inkommande kall & varmvatten rör till köksblandare, p.g.a. renovering.
Rördragningen har av tidigare ägare lämnat en del övrigt att önska.
Kan inte lista ut vad det är för dimensioner på rören heller p.g.a alla kopplingar.
Är inne på att sätta Ballofixer för att kunna stänga av även i framtiden.

Tips och råd mottages
Vad ska jag köpa?
WP_20151013_002[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Byt den nedre kopplingen på båda rören till ballofixer. Mät ytterdiametern på rören med skjutmått så får du dimensionen. Troligen är det 12 eller 15 mm.

Kan du stänga av inkommande vatten medans du gör bytet?

Krilleman
Alla kopplingar ser kraftigt ärgade ut jag skulle inte behålla någon av dessa.

Mät rören under dom nerdersta kopplingarna. Jag gissar på 15mm (alternativt 12, men det ser det inte ut att vara)

Om det är 15mm så köper du två raka ballofixer från Vatette.

RSK: 8546955

Finns flera internetbutiker som saluför dessa, en av dessa är denna:
http://www.sigro.se/sv/kulavstaengningsventil/vatette-1130-kulventil-rak-cu15-med-vred.php

Hur ser det ut under tröskeln eller där rören går genom väggen upp till dessa kopplingar. För man borde försöka klamma dessa rör på väggen upp till blandaren!

Krilleman
tommib skrev:
Byt den nedre kopplingen på båda rören till ballofixer. Mät ytterdiametern på rören med skjutmått så får du dimensionen. Troligen är det 12 eller 15 mm.

Kan du stänga av inkommande vatten medans du gör bytet?
Ska man montera ballofixer på befintlig koppling är det viktigt att det är samma tillverkare!

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jag menade att hela paketet skulle bytas, med du har förstås rätt. Samtidigt har jag provat att byta bara kopplingen och det har funkat bra. Vilken risk finns det att det blir otätt senare om det funkar initialt?

Krilleman
Försäkringsmässigt eller inte. Man får inte blanda tillverkare.

tommib
Jag vet att man inte bör göra det men på vilket sätt fallerar det när det gör det? Finns det risk att det fungerar ett tag och plötsligt havererar? Jag frågar mest av intresse, inte för att jag har tänkt göra det...

Det är väl framförallt om det är en skillnad i konans vinkel, så tätar det intiellt, för att sen när allt satt sig lite, börja läcka.

Stort Tack för alla bra svar!
Det blev som förslaget ovan med Ballofixer. Tätt och fint, nu ska bara det nya köket på plats också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.