Y
Håller på att montera ihop mina nya rörgrejer till vattnet.

Märkte att en adapterdetalj var matt/krackelerad inuti. Ser inte fräscht ut alls.
- Medveten om att rören inte kommer se ut som nya efter några år heller
men samtidigt kanske det visar sig vara sunt att byta denna delen?

DSC_0660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Y
samt så kan jag fråga; angående backventiler med insexskruv på.. Ska skruven peka ner mot golvet eller upp mot taket? Jag anar neråt baserat på att ingjuten text ska vara läsbar i flesta fallen.

Cim_Backventil_4950418_10406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pilen ska sitta i flödesriktningen, så vad som är upp och ner beror på hur systemet är byggt.

Angåenda fråga ett. Om du inte får något bättre svar så byt, om inte annat så sover du bättre. Jag kan inte bedömma dessa utifrån fotot. Hoppas det finns nån röris som vet.

Redigerat:
Inget fel på den delen som jag förstår det, de är säkert pressgjutna ämnen som sen bearbetats i ändytor och gängor. Mönstren är instängd luft som tar sig olika vägar vid gjutprocessen och har säkert ingen påverkan öht för slutresultatet.

Y
Är så i båda exemplaren.svårt att fångaupp med kamerans blixt. där hålet blir mindre invändigt så är den helt matt. stora diametern krackelerad med lite blanka bitar blandat med matta. Vore ju lite tråkigt om småbitar lossnar och sätter sig i tappställena. Klart man ska upptäcka det sen lördag och butikerna är stängda imorgon så man inte har möjlighet att åka ut och se om det finns bättre exemplar men mjah, verkar iofs inte lossna något när jag skrapar med fingernageln.

Är det färskvatten och mässing hade jag inte varit orolig. Är det saltvatten eller ännu värre urinsalter kunde man kanske kolla noggrannare.

Svårt att bedöma ränderna i kopplingen på bild men hakar nageln tag i dem så släng kopplingen, går de att putsa bort med en scotchbrite så är den ok, om du förstår hur jag menar.

Krilleman
Angående mässingen så är det ingen fara, gänga ihop med lin och locher!

Backventilen som är inspektionsbar är det viktiga att pilen hamnar i rätt riktning och att insex-skruven är demonterbar.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.