2 273 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vattenpumpen pumpar inte upp vatten?
Hej
Jag har ett akut problem. Inget vatten i kranarna...
Igår kväll när jag låg och nattade lille hörde jag liksom ett mullrande i huset en stund. Tänkte inte mer på det förrän jag skulle hämta vatten i köket lite senare. Helt tomt.
Jag har kollat hydrofonen, den är tom. Kollat trycket och kollat så strömmen går på alla faser.
Vattenpumpen går som den ska men jag kan nästan höra hur den pumpar i tomhet.
Hur kan jag felsöka? Luftläckage?
Väntar på återkoppling från rörmokaren men vill felsöka så långt jag kan själv först.
Tacksam för snabb hjälp!
Mvh Patrik
Jag har ett akut problem. Inget vatten i kranarna...
Igår kväll när jag låg och nattade lille hörde jag liksom ett mullrande i huset en stund. Tänkte inte mer på det förrän jag skulle hämta vatten i köket lite senare. Helt tomt.
Jag har kollat hydrofonen, den är tom. Kollat trycket och kollat så strömmen går på alla faser.
Vattenpumpen går som den ska men jag kan nästan höra hur den pumpar i tomhet.
Hur kan jag felsöka? Luftläckage?
Väntar på återkoppling från rörmokaren men vill felsöka så långt jag kan själv först.
Tacksam för snabb hjälp!
Mvh Patrik
vad för pump?
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Vid vårt fritidshus hände ungefär just det. Det var andra släktingar som var där. De fick hjälp av en lokal elektriker att felsöka. Han kunde konstatera att pumpen fik ström, och även drog ström i rimlig omfattning.
Felet visade sig vara att slangen som går ner till sänkpumpen (60m djup brunn) hade lossnat från pumpen, efter drygt 20 år. Klämringskopplingen var späckt (och hade nog varit det redan från början, för installatören hade tätat konan med gängtejp).
Felet visade sig vara att slangen som går ner till sänkpumpen (60m djup brunn) hade lossnat från pumpen, efter drygt 20 år. Klämringskopplingen var späckt (och hade nog varit det redan från början, för installatören hade tätat konan med gängtejp).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden