4 608 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Montera bort termostat - 1970-tal
Tror tyvärr inte det finns någon ventil att stänga flödet med. Men vad vet jag?
Närbilden på radiatorkopplet (svårt att få bra bild, så himla trångt) är på radiatorn till höger.
Rören till den långa radiatorn till vänster är grövre om det har någon betydelse.
Närbilden på radiatorkopplet (svårt att få bra bild, så himla trångt) är på radiatorn till höger.
Rören till den långa radiatorn till vänster är grövre om det har någon betydelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har samma typ av element som dig, det brukar sitta en röd tejp på något av rören till kopplet som markerar att det är enrörssystem. Finns en annan tråd om detta problem som någon hittade lösningen på. Skall se om jag hittar tråden.
Det sitter ingen röd tejp, däremot en blå tejp på röret som ansluter upptill där termostaten sitter. Blå tejp på samma ställe även på den andra radiatorn på bilden.verktygsgurun skrev:
Verkar som att blå tejp betyder att det är 2-rörssystem vad jag kan se.
Hur som helst. Jag har ju som sagt kopplat på tre stycken nya Korado typ 22 60 x 120 radiatorer på sannolikt samma stam som dessa. Kan det vara så att cirkulationspumpen inte riktigt orkar med? Med tanke på att när det var som allra kallast förra året så var de stora radiatorerna som nämnts ovan aldrig varma fullt ut? Nu har jag dessutom kopplat på dessa nya radiatorer i en del av huset som värmdes upp tidigare och hade betydligt klenare radiatorer (gammalt garage på 40 kvm).
Har en CTC elpanna, cirkpumpen står på högsta hastigheten och den låter vad jag kan höra även om det låter väldigt lite.
Hur som helst. Jag har ju som sagt kopplat på tre stycken nya Korado typ 22 60 x 120 radiatorer på sannolikt samma stam som dessa. Kan det vara så att cirkulationspumpen inte riktigt orkar med? Med tanke på att när det var som allra kallast förra året så var de stora radiatorerna som nämnts ovan aldrig varma fullt ut? Nu har jag dessutom kopplat på dessa nya radiatorer i en del av huset som värmdes upp tidigare och hade betydligt klenare radiatorer (gammalt garage på 40 kvm).
Har en CTC elpanna, cirkpumpen står på högsta hastigheten och den låter vad jag kan höra även om det låter väldigt lite.
Det blev mycket bättre! Tack! Nu är radiatorn som var varm förra året varm igen. Radiatorn bredvid gick också att lufta med samma metod men är dessvärre fortfarande kall. Radiatorn i andra rummet kom det ingen luft ur och har fortfarande samma problem.jonko skrev:
Klicka här för att svara