1 380 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Får in liten mängd ytvatten i brunnen
För ett år sedan borrade jag en brunn. Jag hade ganska höga halter av mikroorganismer i vattnet, 3800 cfu/ml. Detta ska dock vara naturligt vid nyborrad brunn.
Nu ett år senare har det värdet minskat till 2800 cfu/ml. Är det normal nergång på ett år?
Enligt COD-värdet så finns indikation på att det kanske läcker in lite ytvatten också. Är det något som är "naturligt" och kan accepteras. Eller ska jag ta hit dom som borrade brunnen så att dom åtgärdar problemet? För jag antar att det finns någons sorts garanti mot detta?
Nu ett år senare har det värdet minskat till 2800 cfu/ml. Är det normal nergång på ett år?
Enligt COD-värdet så finns indikation på att det kanske läcker in lite ytvatten också. Är det något som är "naturligt" och kan accepteras. Eller ska jag ta hit dom som borrade brunnen så att dom åtgärdar problemet? För jag antar att det finns någons sorts garanti mot detta?
Hej! garanti? beroende på brunnsborraren, är det en GEOTEC eller eller annan certifierad ?
Men att ge garanti på berget tvivlar jag att någon kan ge , berg kan ju spricka eller liknande, men vet att dom kan installera en manchett som tätning
//Goerana
Men att ge garanti på berget tvivlar jag att någon kan ge , berg kan ju spricka eller liknande, men vet att dom kan installera en manchett som tätning
//Goerana
Jo, det tycker jag. Kontakta dem och diskutera problemet. När jag borrade på landet så gick det åt 12 meter rör till berget som cementerades fast mot berget (och även knackades ner en bit i berget tror jag). Tanken är ju att röret som går en bit ovan markskiktet ska hålla undan ytvatten. Din installation låter inte riktigt ok.Anna1984 skrev:
Ytvatten, eller osedimenterat vatten som det igentligen är, är ganska vanligt i borrade brunner. Sprickor i berget är just det som ger ditt flöde av vatten. Ibland kommer det större sprickor som leder upp till grundvattnet som då drar med sig organiskt material (COD på en analys) ner i vattnet. Det behöver alltså inte vara frågan om att foderröret inte är tätt. Heterotrofa bakterier är bakterier som förökar sig genom delning och är det du ser i form av odlingsbara mikroorganismer. I ditt fall kommer det troligen från just ytvattnet och kommer troligen ligga kvar på den nivån. Vid vårflod eller kraftigt regn kan ytvatten påverka mängden bakterier och färgtalet på vattnet. Detta ger ingen hälsomässig anmärkning, dock kan ytvattnet ge en estetisk anmärkning pga färg. Vid hög mängd COD bör man även kontrollera pH-värdet och alkaliniteten för att undvika korrosion på ledningsnätet.
Vilka värden har du?
Vilka värden har du?
Tack för ditt svar.mogge_73 skrev:Ytvatten, eller osedimenterat vatten som det igentligen är, är ganska vanligt i borrade brunner. Sprickor i berget är just det som ger ditt flöde av vatten. Ibland kommer det större sprickor som leder upp till grundvattnet som då drar med sig organiskt material (COD på en analys) ner i vattnet. Det behöver alltså inte vara frågan om att foderröret inte är tätt. Heterotrofa bakterier är bakterier som förökar sig genom delning och är det du ser i form av odlingsbara mikroorganismer. I ditt fall kommer det troligen från just ytvattnet och kommer troligen ligga kvar på den nivån. Vid vårflod eller kraftigt regn kan ytvatten påverka mängden bakterier och färgtalet på vattnet. Detta ger ingen hälsomässig anmärkning, dock kan ytvattnet ge en estetisk anmärkning pga färg. Vid hög mängd COD bör man även kontrollera pH-värdet och alkaliniteten för att undvika korrosion på ledningsnätet.
Vilka värden har du?
Testresultatet 2014 (utan vattenfilter)
COD 4,4 mg O2/l
PH 7,5
Alkalinitet 210 mg HCO3/l
Testresultat 2015 (med vattenfilter)
COD 4,6 mg O2/l
PH 7,3
Alkalinitet 220 mg HCO3/l
Det är relativt högt med dom COD-talen. Du kommer nog behöva leva med bakterierna, alt. Är att montera ett UV-ljus som "bränner bort" bakterierna. Ofta är det inga problem med så höga tal, uppstår det lukt på vattnet bör man åtgärda det. Halten koliforma är dock viktigare att dom inte blir för höga då dom kan vars sjukdombärare.
Få du problem med färg är kolfilter att föredra.
Du ska dock ändå prata med brunnsborraren om han kanske vet vart sprickan är, är den inte för långt ner kan man pröva med en sk. Manchet som delar av brunnen från ytvattnet.
Få du problem med färg är kolfilter att föredra.
Du ska dock ändå prata med brunnsborraren om han kanske vet vart sprickan är, är den inte för långt ner kan man pröva med en sk. Manchet som delar av brunnen från ytvattnet.
Klicka här för att svara