Hej
Jag grävde bort alla gamla keramikrör för att ersätta dem med plaströr. De flesta hade gått sönder så det var verkligen på tiden.
Men när jag kommer hela vägen ut till gatan så ser det ut så här:
Visa bilaga 156226
Ytterdiametern är ca 105mm alltså inte standard och det verkar gå ett dräneringsrör i röret!? En väldigt liten öppning i det röret också...
Hur skall jag skarva detta tro? Jag tänkte skära upp en större öppning i dräneringsröret också..
MVH
Torbjörn
Jag grävde bort alla gamla keramikrör för att ersätta dem med plaströr. De flesta hade gått sönder så det var verkligen på tiden.
Men när jag kommer hela vägen ut till gatan så ser det ut så här:
Visa bilaga 156226
Ytterdiametern är ca 105mm alltså inte standard och det verkar gå ett dräneringsrör i röret!? En väldigt liten öppning i det röret också...
Hur skall jag skarva detta tro? Jag tänkte skära upp en större öppning i dräneringsröret också..
MVH
Torbjörn
Är det ute i gatan, dvs kommunens ledning, eller fortfarande inne på din tomt?
Ser lite märkligt ut, brukar vara cementrör ute i gatan annars, om det inte är ombyggt senare år och gjort med avloppsrör.
Röret kan vara en sadelgren som är påkopplad på en längre slang.
Passar en 110mm muff på änden? borde göra det.
Ser lite märkligt ut, brukar vara cementrör ute i gatan annars, om det inte är ombyggt senare år och gjort med avloppsrör.
Röret kan vara en sadelgren som är påkopplad på en längre slang.
Passar en 110mm muff på änden? borde göra det.
Nu är det ute i gatan.
Röränden som sticker ut är så kort och sen är den bara 105 mm i diameter så en muff fungerar inte.
Kanske får gräva lite till och se om jag isf kan byta sadelgrenen. Men är det inte märkligt att det går ett dräneringsrör och inte ett dagvattenrör i gatan om det är en sadelgren kopplad på en slang?
Röränden som sticker ut är så kort och sen är den bara 105 mm i diameter så en muff fungerar inte.
Kanske får gräva lite till och se om jag isf kan byta sadelgrenen. Men är det inte märkligt att det går ett dräneringsrör och inte ett dagvattenrör i gatan om det är en sadelgren kopplad på en slang?
Nu har jag grävt lite mer och det är en sadelgren trätt på ett dräneringsrör. Idag spolade jag vatten i röret och det rinner ner i brunnen i gatan så det är rätt rör 
Tänkte kontakta kommunen och höra vad de säger...
Tänkte kontakta kommunen och höra vad de säger...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara