Hejsan, en nyfiken fråga om nån vet..

När man har eget vatten, från egen brunn.. brukar kvaliten förändras på något vis under året? (Jag förstår att det kan förändras om det är extrema skyfall osv)

Det som får mig att undra är att vi fick en äldre toalett med på köpet i huset som fått missfärgningar i porslinet.. både sådana här lite mer standardmissfärgningar neråt "kröken" men även lite orangeaktiga färgningar längs porslinskanten.. och så en större fläck på ena sidan..

Under sommaren blev det värre.. och nu till hösten börjar det försvinna helt plötsligt.. :x
(dvs utan hjälp av mig och skurborsten)

Kan påpeka att vi testade vattnet (sensommar/höst) när vi flyttade in och det var ja.. perfekt typ (inga höga halter av nått).. det enda negativa (beror på hur man ser det) var att det inte fanns nå flour heller..

..så hur brukar det funka? nått ämne som tillkommer på sommaren/vintern? beror det på regnet/mängden? vad bonden runt oss gödslar med /sprutar med?

(Jag undrar av nyfikenhet, inte för att vi blivit sjuka eller liknande)

MVH Sandra

C
Snigla skrev:
och nu till hösten börjar det försvinna helt plötsligt.. :x (dvs utan hjälp av mig och skurborsten)
Kan det vara någon annan i hushållet som kommit på hur borsten fungerar? :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
cpalm skrev:
Kan det vara någon annan i hushållet som kommit på hur borsten fungerar? :D
Hahaha.. skulle ha uppskattat det alternativet också!!
Men så är icke fallet :D

Jag har aldrig jämfört så ett säkert svar har jag inte, fast jag är nästan säker på att de delar i vattenkvalién som handlar om mikroorganismer av olika slag ökar under sommaren/sensommaren. Annars vore det ju konstigt!
För att få rättvisande, och jämförbara, värden så har vi lämnat in vattenprov i början på augusti för vårt fritidshus. Nästa tillfälle blir om knappt ett år.

Vore intressant om nån som visste säkert svarade. Det är som sagt bara antagande från min sida.

Med vänlig hälsning /Magnus

Redigerat:
Vi funderade själva på att lämna in två vattenprov nästa år, ett på vårkanten och ett på höstkanten och se om något skiljer dem åt (nått ämne, nån förhöjd halt av något). Men frågan är då, mellan vilka "tider" på året kan skillnaden vara som störst / när bör man skicka in? (om det överhuvudtaget är nån).

Det är ju inte helt gratis att lämna in vattenprover kors och tvärs :)

Min erfarenhet av vattenprover från den tiden jag hade ett vattenfilter var att nederbörd och snösmältning påverkade mitt vatten mest. Jag hade vissa problem att få filtret att fungera optimalt och fick därför ta flera prover. Dessa blev då tagna vid olika tillfällen på året under ett par års tid.
Jag tog vatten från en grävd brunn dom låg i anslutning till en gammal åker. Marken var sandig och nederbörden hade stor inverkan. Jag pratar inte om ytvatten.
Främst ändrades halten humusämnen, samt till viss del pH-värdet, men det var nästan försumbart. En kall vinter med tjäle och lite snösmältning gjorde att humusmängden minskade.

Hemmakatten
I en borrad brunn kan det inte komma ner dagvatten eller gödningsmedel från bonden. I så fall är det fel på brunnen eller foderrören som inte sluter tätt. Har läst, och det verkar rimligt, att under en sommar med stor torka kan tillagningen minska och då kan det bli förändringar i tillagningen nere i berget så att vattnet kan komma/rinna till väldigt långt ifrån brunnshålet. Och då kan vattenkvaliteten förstås variera,

Vi har en grävd brunn i närheten av åkermark. Vi bor också i en sluttning/dal.. (verkar inte som om bonden behöver vattna på åkrarna runt oss, däremot får han vattna dem en bit bort)

Vi har hittills (har bara bott två år) inte sett några tecken på missfärgning av vattnet (det är "glasklart"), vi har heller inte *peppar peppar* haft någon brist på vatten..

Jag har bara haft kommunalt vatten själv innan, så jag vet inte riktigt hur det fungerar än hehe.. men min morfar och mormor hade eget vatten och varje höst brukade de få "brundassigt" vatten på höstkanten om det regnade mycket.. övriga tider var deras också glasklart.. (vet inte om de hade borrat eller grävd, men de hade ett pumphus man klättrade ner i.. kan dock inte tänka mig att de borrat..hmm.. gammalt soldattorp).

Hemmakatten
I mitt inlägg ovan ska det förstås stå "tiilrinning" istället för "tillagning", auto stavning är inte alltid det bästa...

Om jag hade en grävd brunn där vattnet blir missfärgat skulle jag absolut ta ett mikrobiologiskt vattenprov för att utesluta e-coli och koliforma bakterier. Det är dessa bakterier man kan bli riktigt sjuk av. Om dagvatten rinner in i brunnen måste den tätas.

Hemmakatten skrev:
I mitt inlägg ovan ska det förstås stå "tiilrinning" istället för "tillagning", auto stavning är inte alltid det bästa...

Om jag hade en grävd brunn där vattnet blir missfärgat skulle jag absolut ta ett mikrobiologiskt vattenprov för att utesluta e-coli och koliforma bakterier. Det är dessa bakterier man kan bli riktigt sjuk av. Om dagvatten rinner in i brunnen måste den tätas.
Hehe förstod vad du menade, jag och autostavningen kommer aldrig överens (men iblan får man sig ett gott, men lite irriterat, skratt) :)

Ang det missfärgade vattnet så minns jag också att de inte drack det vattnet, under perioden det var "dåligt" ..då var det flaskvatten som gällde! Vet inte om de testade vattnet då nån gång.. men de gjorde det för ett par år sen när de sålde huset. Var tydligen bra vatten.

Det där med att ha eget vatten är på gott och ont. Man funderar ibland på kvalitén och hur omgivningen påverkar det (och oroar sig för att det ska ta slut).. Men det är en miljon gånger godare, kallare och klarare än det kommunala vi hade innan. Har mindre problem med magen och beläggningarna på tänderna har minskat (till tandläkarens stora förtret.. Fick gå på extrakoll lite snabbare efter vi flytta pga att vi inte hade nå fluor i vattnet.. )

Ha en trevlig dag,
Med vänlig hälsning, Sandra

Det är inte ovanligt att borrade brunnar ändrar sig under årstiderna.
I en vattenanalys finns det parameter som heter Kemisk syreförbrukning COD, den mäter mängden organisk material i vattnet. Inte sällan har man sprickor i berget som leder upp till grundvattnet som drar med sig "ytvatten" (humus, jord, lera). Ytvatten är en defenition på ett osedimenterat vatten och betyder alltså inte att vattnet nödvändigtsvis rinner ner i borrhålet uppifrån.
Så svaret är ja! Det finns inget vatten som är exakt likadant under årstiderna eller längre tid, därför rek. Livsmedelsverket att man kontrollerar sitt vatten minst vart tredje år. Mer än en användare på brunnen bör man kontrollera varje år.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.