Hej!

Jag och min sambo köpte ett radhus som vi fick tillträde till för lite mindre än en månad sedan. Vi flyttade dock inte in direkt då det är ett dödsbo och luktade gammalt så vi valde att göra en lite lättare renovering utav rummen innan inflytt.

Vid köpet visste vi att badrummet på ovanvåningen behövde renoveras och vi har satt upp det som nummer ett på listan över större ingrepp, men det tar ju lite tid att spara ihop pengar för ett sådant ändå kostsamt ingrepp så vi hade inte tänkt göra detta förrens till våren.

Badrummet var vid köp fullt funktionsdugligt om än grisfult, det har blivit renoverat någongång under 70-talet då man bland annat plockat bort badkaret och ersatt det med en duschkabin istället.

Allt var frid och fröjd när vi väl flyttade in för 2 helger sedan tills i förrgår. Då upptäckte min sambo att det var blött på golvet i badrummet och då hon inte duschat precis innan så anade jag något läckage.

Så när jag kom hem i måndags kollade jag över rören och avloppet för att se om jag kunde hitta något uppenbart läckage, tänkte att städfirman glömt göra rent vattenlåset så tog loss det och det var igensatt + att 2 packningar hade spruckit så köpte ett nytt sådant och tänkte att det skulle lösa problemet.

Men i morse smsade sambon igen och sa åter igen att det var blött på golvet. Så hem igen och denna gången med en avloppsspiral eller vad det kallas och har nu legat på alla 4 och fört fram denne så långt det gått för att lösa upp eventuellt stopp. Det hjälpte lite och provspolade både i handfatet och i toaletten.

Dock så märkte jag att efter en stunds spolande så började det komma vatten vid golvet så lyfte på täcklocket vid golvet under handfatet och där tryckte det upp vatten underifrån!!

Hur tusan går jag till väga härifrån? Har kontrollerat rören då dessa är frilagda bakom väggen men ser ingenting som kan indikera på läckage där, alltså är det precis i böjen under golvet läckaget måste vara?

Lite info om huset är att det är gjutjärnsrör som dock blivit ersatt med plast på sina ställen. Handfat och toalett skulle jag tro är från början av 2000-talet och jag vet att arbetet är utfört av förra ägarnas son som på den tiden var rörmockare.

Kan det klassas som dolt fel? Huset har varit obebott ett bra tag. Om inte, hur är det då med hemförsäkringen? Täcker den sådana skador tro? Har folksam Villaförsäkring Mellan+Stor. Dessutom kommer Anticimex hit för en trygghetsbesiktning på fredag, vad händer om de hittar samma sak (eller om jag informerar dem om det?), kommer de då anteckna detta som ett underlag för försäkringsbolaget eller kommer det bli som en friskrivning för försäkringsbolaget?

Alla råd är till hjälp för just nu kan vi inte använda badrummet alls :/ 20151007_173410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har stopp någonstans i avloppet.

Vad är det som gäller då? Spolbil?

Kan även tillägga att det bubblar/kluckar i toaletten

Krilleman
Spolbil är ju det bästa. Kostar en slant men det blir bra.

• Gilla
Palmqvist
  • Laddar…
Okej! Vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret?

Duschade precis och då kom det inte upp något vatten, så min tanke är att stoppet blivit efter toalett och handfat då duschen är påkopplad efter dem.

2-3 tkr ungefär

Inte överdrivet dyrt alltså :)

Men klarar mina rör av det tro? Idag är en koppling från badrummet i slutet av sitt liv och är silvertejpad som tätning och då antar jag att vi bör skarva på en ny bit där?

Innan spolning alltså. Vid renoveringen lite längre fram kommer vi byta ut vatten och avloppsrör hela vägen ner i pannrummet och på sikt göra ett fullständigt stambyte

Krilleman
SIlvertejp, alltså Macgyver :thumbup: Ta en bild på det hela, forumet vill se!

macgyver.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Om du inte vill ringa en spolbil så kan du prova med en högtryckstvätt med avloppsrensare.

Beroende på vad som orsakar stoppet så kan det eventuellt vara ett dolt fel, men troligen inte.

Svärmor såg en annons i dagens tidning om underhållsspolning för 995kr, det måste ju ändå anses vara bra pris?

Var avloppsjouren, någon som har erfarenhet av dessa?

Bild kan jag absolut fixa lite senare, glömde av det i morse :)

Om det är silvertejpat och du tar hjälp av spolbilen så tror jag du ska skaffa ett vattentätt skal till telefonen när du fotar ;)

Äsch, den ska snart bytas ändå :thumbup:

Nä men den delen av avloppet får ju bytas ut nu isåfall om jag inte lyckas få loss stoppet med rensfjädern idag vill säga. Ska kämpa lite mer sen igen tänkte jag.

Men hur klarar sig mina gamla rör i övrigt bortsett från den läckande biten när det kommer till spolningen? Finns det inte en risk att det springer läck någon annanstans då?

Y
rensfjäder är ju så 1900 tal. undra om inte två hinkar vatten samtidigt som du spolar i toaletten gör mer nytta. Så du knuffar iväg den skit som sitter fast någonstans. ;)

Denna tejpning alla väntar på att få se, är det på tex handfatsröret eller vad är det för rör vi pratar om?
Ni kan ju inte ha tejpat dom dolda rören i golvet. spolbilen tar bort handfatsröret och kör ner sin smala slang kopplad på spolbilen, så spolar han sig ner åt och lyssnar på ljudet som blir. Han hör när han hittat stoppet och när han fått bort det.

Svårt att tro att han blåser sönder något av dom inbyggda, isf är det dags att göra något åt det vilketsom.

Redigerat:
Det är klart att det finns en risk för att rören går sönder, men kolla med spolfirmorna - de har erfarenheten. Kanske kan de justera trycket så de inte kör på mer än vad som behövs?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.