Vatten & Avlopp
b8q: Exakt, se till så att de klarar ingjutning (märkning "BD" har jag för mig). Lämpligt fall är 1/100. När du monterar slätända i muff, ha helst muffen vänd uppströms (inte jätteviktigt, men en liten fördel). Vid måttning och montering, tryck in hela röret i muffen och dra tillbaka det lite (0,5-1 cm) och gör en markering på röret i kant med muffen. Då ser du hur långt du ska
Elarssson: Hej. Har haft upp alla lösa delar under tvättstället och rengjort. Vattnet rinner efter väldigt sakta och börjar vara riktigt störande. Har rengjort med rensband kom doc bara in ca 2m sen var de tvär stopp. Ev om det kan vara detta som är problemet. Alla rör är ju 90 grader, dålig lutning om ni förstår hur jag tänker kanske är samma i väggen ? :o Sen är bara ingående rör "
mogge_73: Om pumpen inte håller rätt tryck vid backspolning blir inte filtermassan omladdad och viss järn kan då sitta kvar i massan. På sikt så är tillslut större delen av massan igensatt (överbelstad) och det blir jobbigare för pumpen att backspola. Alt. Så blev det fel när teknikern var där som gör att filtret inte backspolas tillräckligt länge. På nåt sätt så försvinner inte all
Jumos: Jag hoppas din kommun är vettigare än min... http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/ake-betalar-4-000-per-ar-for-att-forvara-en-vattenmatare-at-miva
putte82: Det lönar sig från dag 1 så länge räntan på anskaffningsvärdet+driftkostnaden är lägre än besparingen. Angående djup på brunn så är markens egenskaper helt avgörande. Bor själv i ett område där 70st fastigheter(blandat sommar och åretruntboende) delar på en grävd brunn. Hade för några år sedan 6m3 per dygn, nu är det högre. Det stämmer att det blir annorlunda om det är
sysmali: [citat] Det var någon slags gummi som lossnat/gått sönder som suttit runt den långa stången. Den lokala järnhandeln och bauhaus hade ej detta som reservdel och de ifrågasatte vilken funktion gummit hade. Är det frostskydd?
fixarpelle: Hej ska dra in avlopp i en hygienbod som är under 4m² och den ska ha dusch, tvättmaskin och wc så det blir hyfsat trångt. Jag vill veta vilket mått i sidled som är lämpligt från vägg till 110 avlopp för wc. Jag har förstått att 125mm till centrum är det den ska ut från väggen men det måttet är inte lika nogrant så det blir nog 1-2cm till samt att röret bör sticka upp 50-70mm
Strip: [citat] Så är det, hela vår anläggning är rejält dimensionerad, så det hade känts konstigt att snåla just här. Men hittills ser nästan allt ut att bli dyrare än kalkylen, så jag börjar skruva lite på mig om man säger så hehe. [citat] Jodå, jag kikade på den, men det hjälper inte för det är samma 1 1/4" slang i den också, bara konsolen som är annorlunda. I den brunn jag
Squall Leonhart: Tack och bock! Nu vet jag vad jag behöver. :)
4integration: [citat] Det är Ifö Sign 840. Japp utloppsrör följde med men med nedåtanslutning
stuga77: Hej alla , Jag har en tomt som finns i Edsbro Norrtälje och jag måste ha en enskild avlopp (kammarbrunn ) vet ni nån som kan göra det åt mig ? min budget är ca 20000kr ?? Tack alla för hjälpen
Lars_M: Tack, jag har konstaterat detsamma - att bräddavlopp och bottenventil saknas. Franke har bekräftat. Surt bara när man installerat ny diskho och inte kan använda den. :mad: Tyvärr passar inte IKEAs skruv - för långt avstånd. Jag la en bricka och drog en längre skruv rakt ner i ikeas bottenventil + lite silvertejp runt. Funkar ett par dagar innan de riktiga grejjerna kommer :D
hennil79: Hejs Vi har fått vår tomt inom Örebro kommuns verksamhetsområde och tänkte att det kan vara en bra ide att koppla upp oss mot vatten och avlopp. Jag håller på att läsa deras vatten och avloppstaxa men jag kan inte tolka denna kommunal byråkratiska text vad det är kostnaden kommer att bli. Vi har en tomt med två byggnader på. Båda kan man bo i. Kommunen menar att då räknas ena som
Arne999: Fått svar från en tillverkare av kvalitetsfilter efter att han kollat upp saken. Han rekommendera ett billigt filter (som inte han sålde....) med 20micro för ända målet
Claes Sörmland: Något rejält fel är det med denna produkt med tanke på hur många trådar vi har om felet och att t o m grannarna råkar ut för samma fel.
Krilleman: Klämringskopplingen är ju också i mässing och just alu-rör är ingen av ovan nämnda godkända för. Jag skulle använt stödhylsa i aluminium. Men som i ditt fall på en båt så kanske inte regelverket är jämförbart.
JKrister: [citat] Ja det var ett lite rejält motstånd. Har hustru med krav men än så länge är kravet att det inte får se ut som att hemmabygge. Platsbyggt anses extra exklusivt hos många. Lycka till, och en korg eller utdragsskiva är något jag saknar under min tvättmaskin så försök få till en sån. Så slipper man rena blöta strumpor på aningens skitigt golv.
Pherra: Har satt in några stycken Clage m3 på 3,5kw och dom har funkat förtjänstfullt.
Caroline_a: Precis, det andra alternativet var lite väl mycket överkurs och eftersom jag redan hade TA-trimen på plats så blev det den "enkla lösningen". Hihi, kände mig som en hjärnkirurg när jag höll på 😄
Pherra: Dra kortaste vägen och kallvatten mellan makadam och cellplast.
Plutus: Försäkringsbolaget har nog inga synpunkter, men den ska sitta på inkommande vatten, efter vattenmätaren så den sänker trycket på både kall och varmvatten så det är inte bara att sätta dit den. Å andra sidan om en ny 9 bars ventil fungerar kanske det var den gamla som faktiskt hade ändrat tryck och då behövs ingen tryckreducering?
Wirran: Tack så mycket för svar båda två! Det kommer säkert att bli bra detta! :)
Ekgolv: Det är inte helt kört med andra ord :) Är på jobbet just nu, men ska försöka demontera patronen ikväll. Frågan är om jag har rätt verktyg för att klara av detta... Var planerat att byta ut den om ca: två år. Eftersom jag just köpt min första motorcykel och alla omkostnader det medföljer i hjälm, kläder, försäkring osv. så var det inte den mest fördelaktiga stunden till
Gråstare: Orsaken var enkel, anslutningen till munstycket behövde dras åt. Vattnet rann från toppen och nedåt. Tack för svar! [bild]
SBH: ja är det hyres så fråga fastighetsskötare. och är det köpes hör med föreningen
astrand: [citat] Det är 2 fördelare. Den längst in är för kallvatten. Rören går till toalettstol, tidigare badkarsblandare, handfat samt antagligen till toalett på våningen under. Vi får försöka hitta på något med skvallerrör då.
JohanLun: Det är ju klart enklare att fylla med byggskum och putsa utanpå det, än att försöka gjuta upp mot taket, så kanske ska gå på det. Jo, visst ska jag putsa så det blir snyggt. Troligen kommer jag även bygga in röret i källaren i någon framtid, ska bli en tvättstuga/badrum där dessa rör går ned. Men att stänga och putsa gör även att ljud dämpas rätt bra.
Krilleman: Alternativ 2 blir snyggare invändigt. Och är det tomt på vintrarna (ingen frysrisk) så spelar det ingen roll.