Hej!

Skulle byta blandare och upptäckte då att kallvattenröret läckte lite. Försökte fixa genom dra åt lite men hjälpte inte utan försökte med att ta isär den och sätta in den igen utan förbättrat resultat. Det satt en 50 tals blandare direkt på dessa rör med ett löst åtsittande fäste mot diskbänken...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter försökt hitta en röris i juli med fint väder på landet så försökte jag fixa det temporärt.
Den läckande kopplingen såg inte ut som en vanlig klämringskoppling utan det var en metallring (som satt ganska fast men gick att vicka lite på i sidled men inte ta av helt lätt/alls

Hittade en öppen affär som inte sett min koppling förut men som trodde det kunde funka med en halvkoppling eftersom ytan var slät inuti.
När jag bytte ut till halvkoppling så visade det sig att släta ytan egentligen var en hylsa som var slät på en sidan och konad in mot T-kopplingen.

image.jpg
Skapa konto

Detta fixade läckan men min fråga är om detta är en ok koppling? Kan man blanda stål och mässing i en koppling? Troligen olika märken? Ska jag gå tillbaka till originalmuttrar och försöka hitta nya hylsor till nya rören? Eller måste man byta ut hela T-kopplingen?

Här är det omgjorda resultatet.

image.jpg
Skapa konto

Vad jag kan se så är det en förnicklad halvkoppling, det är inte stål utan mässing. Är det tätt och rätt gänga så ser jag ingen anledning att ändra på något. Jag brukar ha i lite fett på konan så är det lättare att få tätt.

Såg nu att du satt en kran med diskmaskinsanslutning. Om du inte har uppvärmt på vintern var det nog inte så bra, det kan bli vatten stående i den slangen som kan frysa..

Redigerat:
leby skrev:
Vad jag kan se så är det en förnicklad halvkoppling, det är inte stål utan mässing. Är det tätt och rätt gänga så ser jag ingen anledning att ändra på något. Jag brukar ha i lite fett på konan så är det lättare att få tätt.

Såg nu att du satt en kran med diskmaskinsanslutning. Om du inte har uppvärmt på vintern var det nog inte så bra, det kan bli vatten stående i den slangen som kan frysa..
Tack så mycket för svar och bra påpekande. Men i mitt fall är det ok eftersom det är uppvärmt på vintern. Blandaren ska dock klara frost men ej med vatten i...

Krilleman
Det ser ju ut som helt vanlig 15x12 förminskning du hade monterad i klämringskopplingen!

krilleman_215 skrev:
Det ser ju ut som helt vanlig 15x12 förminskning du hade monterad i klämringskopplingen!
Eh jahaja.. Ja det såg hyfsat nygjort ut så. Man lär sig något varje dag.
Men ska jag då köpa en ny förminskning eller ska köra med det jag har? Nu har jag som sagt en halvkoppling som sitter på den där den konen i ena änden och platt sida i andra ( som kanske är en del av den gamla förminskningen?)

Sedan får jag tacka herrn för rekommendation av typgodkänd VAtette kulventiler till min blandare.

Jag har en fråga till om någon vill svara, när jag drog åt en av mina 12x10 VA kulventiler så läckte den först så jag drog åt lite till och då klickade det till (på 12 mm sidan). Som jag fattat det ska det bara vara förminskningar som ska klicka. Min gissning är att jag drog för hårt och något paja, så jag får nog byta ut klamringen och kanske röret?

Måste förminskningen vara av samma märke som klämringskopplingen?
Tycker det ser ut som kopplingen är VSH och förminskningen jag köpte är Vatette...

Krilleman
Kopplingen är mycket riktigt VSH.

Självklart ska du då använda en förminskning från VSH!

M
Ingen tillverkare tillåter delar (tex klämring eller förminskning) från andra tillverkare vilket gör att jobbet inte blir fackmannamässigt utfört och så blir det inte längre godkänt av försäkringsbolaget.

Framförallt därför är det viktigt att dem är av samma märke :)

Att det garanterat fungerar bra ihop när det är från samma tillverkare får ses som en bonus ;)

Tack så mycket för svaren. Jag misstänkte det eftersom förminskningen inte riktigt passade in i muttern så bra som man kan önska.
Men är det ok att byta ut den lite smutsiga muttern mot en likadan VSH mutter eller måste det vara exakt rätt mutter för den modellen av klämringkoppling? Den gamla har lite svart smuts inuti sig som jag inte vågar rengöra med några starka grejor.

Just nu lutar det åt att ringa röris, som kanske slutat semestern, och be honom byta hela kopplingen...

Krilleman
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.