Vatten & Avlopp
Stefan Kronkvist: Hej, Själv har jag inte försökt, men jag har läst om andra som sytt egna påsar av t.ex. markduk el dyl. och som varit nöjda med resultatet - både kvalitets och prismässigt. Har man gott om tid och intresse kan man använda en 20 liters hink som man sedan tömmer var 3:e dygn :-) Körde med denna teknik en vecka, en sommar, när jag råkade vara utan påsar. ...denna kunde man säkert
Claes Sörmland: Det blev inget byte av kran. Efter ett syrabad i Kalkosan en halvtimme, 5-56 och sedan några dagars inkubationstid så gick det plötsligt att rubba på kranen lite. Med lite våld, vridande fram och tillbala och mer 5-56 så lossnade den. Nu är den smörjd med fett och käglan är bytt.
gredd: Tack för svar! Jag har hittat ett bra ställe att gå igenom granitmuren och det råkar vara där avloppsröret går ut. Är det läge att gå på med plaströr från den läckande skarven och ersätta de gamla höganäsrören till första skarven utanför huset? Hade nämligen tänkt gå på med en 110a från gäststugan som ska få vatten och avlopp. Då blir det alltså höganäsböj från
hagv: Fick mitt paket idag, stötte dock på patrull omg. Det är samma dimension på den gängade delen som jag hittat tidigare, dvs. 10mm, vilket är för stort. Har skrivit på nytt, ifall de har någon annan lösning. Annars blir blandaren degraderad till dörrstopp! :mad:
kanonkula: Hej! Jag har en 45cm diskmaskin från Ikea ca 4år gammal. Pumpen går direkt jag sätter i sladden utan att "starta" maskinen ens. Väljer jag ett program så kommer vattnet in genom slangen men aldrig "in i maskinen" Pumpen pumpar vattnet direkt ut genom avloppet. Ser inget läckage på plasten under heller. Är det någon som har tips/ varit med om samma?
nalle99: Hittade dem på Bra Gross och åkte dit på idag. Trots att de egentligen är en företagsbutik var de snälla och sålde ett par till mig. http://www.bragross.se/fpl-kona-389-r15x15 Nu är det ihopskruvat och trycksatt! Tack för hjälpen!
PeterStrandberg: Ja det är väl enda lösningen, och så man sticker på om det hade anslutit från sidan med. Alltså ännu bättre om det kommer rakt uppifrån med fart.
pelpet: Vad har du för ambitionsnivå? Det kanske är vettigt att lägga ner ett vanligt 110mm markavloppsrör mellan husen, lägga in en vanlig pexslang + en isolerad pex RIR (för varmvatten) + en värmekabel i avloppsröret och sedan lägga 100mm markisolering ovanpå? Då kan du seriekoppla din 5l beredare med varmvatten från huset och behöver inte riskera varmvattenbrist plus att du kan köra
datpsu: Nej, den sprutar inte vatten. Till vintern tar man bort vakumventilen.
Odjuret: Mitt råd är att precis som du skriver håller dig till Mora och fmm. Grohe har dykt upp mer och mer... Hur kvalitén är på dessa vet jag dock inte. Men vill tro att de håller liknande kvalité som Mora å fmm
PeterStrandberg: Tvättmaskin måste vara bland de minst benägna att få stock, utan bajskorvar toapapper eller matrester. Dushen samlar ju mycket fett och hud, vi har ett snålt tilltaget 50mm från duschkabinen som rinner undan långsamt. Ska du ändå upp med golvet så låt montera ett vägg-avlopp mellan dusch och tvättmaskin, samma med handfatet. [bild]
ClasseClas: Det kan bli så som på bilden. Jag har även fått en frysbula på ett rör med åtföljande spricka där vattnet läckte ut. Det enda raka är att stänga av vattnet och tömma ur och dessutom ha grundvärme på, åtminstone frostfritt.
Anna_H: [citat] Klart det gäller diskmaskinen också. Och det gäller väl inte bara gäster? Jag stänger av tvättmaskinen och torktumlaren om de är på när jag ska bada,, stänger av diskmaskinen när jag ska äta. När det är lite finare så att vi sitter i matsalen kan diskmaksinen få gå på direkt dock.
Räknenisse: Borde du inte kunna ange att det är älvens vatten nivå du kommer till och var den ligger? I deras bedömning skulle det väl svara på det väsentliga, nämligen hur placeringen av avloppsreningen skulle fungera. Oberoende av om det är en äkta "grund"vattennivå.
vildmärren: [citat] Vi är i ungefär samma sits, fast vi har 4cm från ovansida rör till OVANSIDA marksten... Det blir tunna stenar... :x Hur har det gått för dig, hur långt ner la du rören och har det hållit som du tänkt? Vi ska diskutera rören snart med byggare (bygger nytt), och vill gärna veta hur långt ner rören BÖR ligga.
tommib: Nja, du måste borra hålet för klammern först, annars blir det hopplöst att komma åt. Bladskruv och klamsvep är bra för att fästa röret.
Anna_H: Ska det vara separat vatten till tvätt, bad, dusch och sådant och dricksvatten enbart till matlagning? Isåfall kanske det stämmer, men annars gäller följande: I genomsnitt använder varje person i Sverige 160 liter vatten per dygn. Det mesta går åt för att sköta den personliga hygienen. Beräkningen vet jag tyvärr inget om.
Åsa Lund: Kolla om du kan bli medlem i LRF, de har bra rabatt på minireningsverk
laufera: [citat] Bättre sent än aldrig även med råd. Men tror du inte att problemet är löst nu efter 4 år?
Stefan1972: visst kan det hända saker men samtidigt kan det trilla ner flygplan från himlen också.........jag tycker det mesta med säkert vatten är lite överdrivet ibland men regler skapar nya regler men det innebär sällan att det blir 100% skydd.
b8q: Förutom de förklaringar du redan fått, kan man lägga till att röret kan ha skador (repor) i längsriktningen. Nästan omöjligt att få klämringen att täta helt då.
Krilleman: Vatettes vanliga kopplingar är bara godkända för tunnväggiga stålrör (elförzinkade & rostfria). Och dom rören du har är väl tjockare? Men en nödlösning för att komma vidare, som jag har gjort några gånger, är att köra med vanliga kopplingar endå. För du har inte mycket till andra alternativ när man stöter på dessa rör. :confused: Vatettes blåa fungerar inte för dig på
Chrissofsweden: Om det är dåligt tryck och det visar sig att rören satt igen delvis, är det stambyte som gäller på kallvattensidan? Kan väl iofs vara bälgen i tryckkärlet också gissar jag. Vad har TS för tryck?
Philipväddö: [citat] Hej! Ja, vi har haft 14 grader i utrymmet, var där när det var -14 i vintras och då höll det värmen. Nej, vi har nog inte tömt den helt på vatten, visste inte hur man skulle göra. Tömde bara rören och varmvattenberedaren inför vintern...
karlmb: Det nya nu är väl utbytbar infiltration? Dvs infiltrationsmaterialet ligger i kassar i en behållare, och man kan vid behov öppna den o byta ut kassarna. Känns som det inte ens behöver bli dyrare än en korrekt utförd markinfiltration/bädd. Det hade jag velat ha lagt ner istället för att som sagt behöva räkna ner till dagen när hela trädgården måste krävas upp igen...
tommib: PEM tål glykol, men växterna är säkert mindre glada. Dra det så att du kan tömma slangen någorlunda inför vintern istället (om du inte kan lägga den frostfritt, men det är nog överkurs för ett växthus).
Nygge72: @andhay Det ska funka har jag hört men det är ju ingen panik för mig så jag kan spara utgiften. @avemo. Det är vad jag hört med att PEM ej skall vara någon fara. Tycker att så länge det växlar om till plus varje dag så bör den heller ej hinna frysa igenom så här på vårkanten
Demmpa: Jag ser inte heller bilderna, varesig jag är inloggad i appen eller kör vanliga siten, misstänker att det har att göra med att du länkar bilderna till någon lokal lagringsplats som du har tillgång till men som vi inte har tillgång till.
prototypen: Kan vara något ställe där sugledninen gör en böj uppåt som bildar en luftficka och då går det aldrig att få ordning på detta. Om du kan spola sugledningen från brunnshållet så kanske. Protte