Av en ren slump var jag i närheten av vattenmätaren idag när sambon stod i duschen, och hörde ett väldigt märkligt ljud ifrån den, som jag inte hört innan.
Och jag är nästan 100% på att jag borde hört det någon gång under de 3 åren snart vi bott här, så verkar någorlunda nyuppkommet.
Det är inget smällande, tickande, surrande, eller susande, utan det låter alltså seriöst som ett gammalt ånglok inifrån mätaren, typ tuff-tuff-tuff, när man spolar med duschen, eller två handfat, eller ett handfat plus toa, verkar inte spela någon roll vart i huset man spolar, det låter ändå.
Håller man på ingående och utgående ledning från mätaren kan man nästan känna vibrationerna i takt med tuffandet.
Vet inte hur en vattenmätare är uppbygd, men tänkte det kanske är den som håller på att ge sig?, eller har någon någon vettig förklaring vad detta kan vara?
Ljud fortplantar sig i rören är jag medveten om, men man kan inte höra ljudet varken i pannrummet eller någon annanstans, bara i kringliggande rum där vattenmätaren sitter, så jag är ganska säker att ljudet kommer just från den.
Står 2008 handskrivet på locket, så den är ju inte särskilt gammal heller tror jag.
Inga läckage, mätaren står still när ingenting spolar.