Vatten & Avlopp
Marcussjogren: [citat] Ja dem jag har kollat på skall vara det. Det är alltså inte en vanlig sladdrig USB-kabel utan en styvare.
Andreas_kalmar: I mitt fall så hade dom lagt in dagvattnet i samma stam som avloppet så jag ringde handläggaren på kommunen som hade godkänt avloppsanläggningen och han sa att det inte va ok dvs att det bröt mot vad som va sagt=ej godkänt avlopp trots att säljaren hade sagt det enl juristen va det inget att diskutera skicket på anläggningen är besiktningsbart dvs ej dolt fel men utförandet är inget
mexitegel: Var det inte en tråd här för ett litet tag sedan om värdeökning vid modernisering av avlopp? Sök och se om du hittar den.
ullberg: Många VVB som primärt är tänkta för stående montage går även att lägga ner, dock med viss minskning av VV-kapacitet. Jag har själv nyligen satt in en Nibe Eminent 100 i horisontalläge. Jag pratade med Nibe och de sa att man tappar 10-15% i möjligt VV-uttag jämfört med stående, har aldrig haft problem med att det skulle vara för lite för oss. Min egen tanke är att det borde vara
Wik83: Hempularen: Ja jag kanske va lite otydlig i frågan :) klockan va mycket och jag va frustrerad efter att suttit och läst och letat hela kvällen. Det man ser på väggnära brunnar är ju oftast komplikationer som uppkommer vid skarv golv/vägg och brunnsmanschett därav deras olika lösningar på dyrare våtrumssystem. Det kanske blir ändå att jag väljer ett dyrare system just pga att det
Åbacka: Hansgrohe duschset: http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/duschset/set-med-blandare/takduschset-hansgrohe-raindance-air-240-comfort-showerpipe/p-424251 I beskrivningen står att excentrar följer med, men icke! Har kontaktat Bygghemma, de brukar vara lätta att ha att göra med.
Krilleman: Nej den blåa ratten är säkerhtsventilen för vattnet. Den röda ratten är däremot säkerhetsventilen för värmesystemet. Ställ den i öppet läge och öppna luftskruven på den högsta radiatorn så ska vattnet rinna ut! [bild]
corre: En pumpautomat tex http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Pumpautomat-2000021742/?artId=17963 http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Sugslang-2000017531/ Tryckslang 25mm PEM, alt 3/4" trädgårdsslang beroende på hur långt och mobilt du vill ha det. Till spridarna 1/2 slang.
thomasx: Det funkar, och som AndersS nämner, du kan sätta i lite av varje, oorganiskt material, bara det hindrar betongen från att rinna iväg ner i avloppet. Det är betongen som blir själva tätpluggen.
Patrick E: Brunnsborrare brukar ha bra koll och kan säkert också rekommendera en pumpservicefirma också om det behövs.
pj87: Ska testa, men fräste inget innan jag bytte ut den tomma men spolade inte länge bara några gånger. Sett det är mycket kalk i pipen så kan va det i aga behållaren med
corre: [citat] Nix, har precis som du bara erfarenhet av större anläggningar. Men jag har sett denna länkad här tidigare, kanske finns mer erfarenhet på forumet...
Robert63: Bauhaus har ett hyggligt slangsortiment, handlade slang där idag och förvånades över utbudet, inte minst på metervarorna.
Grahn85: Hej, har ett järnrör som är kanske 50mm i diameter som kommer upp längs med källarväggen, men en bit ner går det in i väggen och är sedan ingjutet i källarväggen, ingen anslutning eller öppning på insidan i källaren, vad kan detta röret vara? Extra avloppsluftning? Har även på taket, eller vad kan detta vara luftning till? Någon som har idéer? // Henrik
Sundance Kid: [citat] Min bror håller på att bygga på västkusten och kommer stt släppa ut BDT i en bäck som efter 200m hamnar i havet vid en badstrand. Det verkar konstigt om detta är ok och inte ditt. /Kjelle
Peter2400: En tråd där en rörmokare varit inblandad, där diskussionen inte handlar om en orimligt hög faktura. Första gången för mig, kul att det gick bra.
fredand44: Hej Kan säga att det vsr jag som inte fattade hur ett minireningsverk kopplas. Idag då jag kom hem hade de kopplat in det i ett nytt hål i dimension 110, allt enligt plan. Phu! Mvh Fredrik
BiancaN: Ok! Så som det hade sett ut om man hade byggt garaget samtidigt som huset med andra ord .... Gör om gör rätt :) Borde det inte bli samma sak gällande vattnet om vi nyttjar de bef. vattenledningarna genom att göra en sidodragning från dem in i garaget (i nivå med garageläget) och sedan låta dem fortsätta upp till huset som de ligger i marken idag? Och sedan flytta vattenmätaren till
Krilleman: Har du möjlighet så byt till plast. Det bästa alternativet av dom två som corre nämner!
ensamresande: Uppdatering. Efter att ha tänkt om några gånger, och vridit och vänt på hur denna fördelare kommer hamna så har jag kommit fram till en annar upplägg med lödade kopplingar istället. Som dessutom blir billigare och säkrare. ;)
Keexet: Jag hade nog tänkt köpa en begagnad beredare och satsa på något välkänt fabrikat så man kan byta patronen om den fallerar. I övrigt är det ju "bara" en vattencistern som ska stå emot kemiska angrepp från vattnet. Jag har iofs aldrig gjort något vattenprov och inte tidigare ägare heller, men vårt vatten är nog ganska snällt om än humöst. Vattnet vi har kommer från en naturlig
Thomas_Blekinge: Ta bort det vänstra uttaget och sätt vasken dit. Så slipper du även korsade rör.
pacman42: [citat] Den är inte riktigt där ännu, men den dagen jag ansluts så kommer den att ligga runt det beloppet. Jag hamnar på ca 300kkr i 2015 års kostandsläge, ca 330kkr i år. Man räknar med en höjning på avgiften på 10% varje år framöver. När jag då påpekar att anslutningsavgiften hamnar på närmare 500kkr (483kkr) om jag ansluts om fyra år så säger de att så hög blir den
Janus82: Hur mycket kostar badrummet och hur många procent gör de 600 kronorna? Nu kan man visserligen tänka något i stil med "många bäckar små" och det är ju sant men spara hellre några kronor på en enklare armatur och lite billigare kakel och klinker.
Immobil: Jag köpte en Well Mate från Rinkaby rör och den verkar mycket gedigen. Tror den kommer från USA, om man nu vill snacka med den. :)