Hej vänner!

Bytte hus för en tid sedan. Tidigare ägare proppade rören mot badkaret, därefter kopplade de aldrig i badkar igen. Med 3 skitiga ungar hemma är det dags att installera ett badkar!

I väggen sitter två kopparrör som är alldeles för korta för att kapa och koppla på nya kopplingar på. Jag bifogar bilder på det som finns. Mitt mål är att dra på ballofixer på befintliga klämringskopplingar, därefter gå upp med flätad pexslang upp till blandare. Badkaret kommer vara inskjutet mot väggen och flätade slangen skall vara till för att göra det med flexibelt om jag måste dra ut badkaret och greja där bakom.

Jag har demonterat pluggen till en av rören på bilderna. Rörets utsida mätte jag upp till ca 16 mm, utvändigt. Jag skruvade ihop det med pluggen igen (har gjort detta två ggr). Inget läckage, allt ser bra ut.

Hur stor sannolikhet är det att jag kan dra på ballofixer direkt på det som bilden visar? Det är väl hårt kopparrör, men jag ska nog ändå ha stödhylsor.

Jag tror det är halvtumskopplingar som sitter på för tillfället.

I övrigt är det bra fall i badrummet och dubbla golvbrunnar.

Tacksam för tips!

• Närbild på en demonterad kopparrörskoppling i en vägg som är redo för installation av ett badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en demonterad klämringskoppling, potentiellt för vatteninstallation.
    Skapa konto
Krilleman
Du behöver köpa två vinkelballofixer med slät ända på ena sidan. (så slangens packning tätar OK)

Det ser ut som du har proppar av märket vatette. Då ska det stå vatette på kanten av muttern. 16mm finns inte provtryckningspropp i, bara 15mm. (den delen du har i handen)

Köp vinkelballofix 15xG1/2 utv. RSK: 8546972. Kasta mutter och klämring och montera på dina befintliga kopplingar. Stödhylsa får du inte i en koppling som är dragen.

Vinkelballofix ventil med slät anslutning och grå handtag.

En snabb googling så hittar jag dom billigast här:
http://www.evbutiken.se/kulventil-raforkromade-med-vred-2715

Men kan absolut finnas billigare om du letar mera!

Ok, då är jag med!

Står ingen märkning på sidan, förutom CR (c:et och r:et sitter ihop som ett logo).

Hur stor sannolikhet är det att annat märke fungerar om det inte blir samma?

Krilleman
Det ska vara samma märker om man ska göra det korrekt.

Ta en bild på muttern så man ser hur den ser ut!

Närbild på rörmokarverktyg som håller en koppling bredvid en lossad mutter på vägg.
Skapa konto

Det står lite på muttern men inget på kopplingen. Har kikat på båda

P
Du har conex muttrar och ska således ha conex r15-15 vinkel 2st.

Pherra skrev:
Du har conex muttrar och ska således ha conex r15-15 vinkel 2st.
Hur kan man se det? Lär behöva beställa då lokala företagen inte verkar ha det. Finns risk att proppen är av ett märke och kopplingen ett annat.

Krilleman
Ja, Conex kan det vara, men tyvärr så är deras märkning på kanten av muttern (alltså mot din vägg) så det blir svårt att se den texten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.