Vi har dåligt tryck till övervåningen i sommarstugan. Ibland rinner det knappt alls i tvättstället och toalettstolen klarar ett besök per dygn. Jag har plockat isär och rensat påfyllningsanordningen varje år men den är helt enkelt inte konstruerad för så dåligt tryck.
Stugan ligger på en kulle högst av alla husen i byn. Det är gemensam brunn och pump och vad jag förstår så klarar pumpen inte högre tryck. Att byta ut den är en ekonomisk fråga för föreningen.
Nu råkar jag ha en begagnad Grundfos UPE 25-80 cirkulationspump liggande och det är frestande att helt enkelt kapa inkommande vattenrör i källaren och sätta dit den för att höja trycket 8 meter.
Pumpen kommer då mestadels att stå och hålla maxtryck utan något flöde alls vilket är utanför dess tänkta arbetsområde. Frågan är om detta kan leda till några problem?
Kan det till exempel bli för dålig kylning av pumpen då inget nytt vatten tillförs utan all förlusteffekt tillförs det stillastående vattnet i pumphuset?
Kan pumpen tillföra några skadliga ämnen i vattnet som gör det mindre lämpligt att dricka? Det är ju gjutjärn liksom vattenrören så egentligen borde det väl inte vara något problem.
Pen