Ska bygga om köket. Behöver flytta avloppet ca 5 meter i sockeln. Nuvarande kök har sockelhöjd 16 cm men går man exvis på nyare IKEA så har dom 8 cm. Vad är möjligt att göra, hur långt kan man dra en avloppsledning i sockeln? Är det öht möjligt i en 8 cm sockel?

Har du 50 mm rör och kör på 1 cm fall per meter så kan du då dra det 3 meter när du har en sockelhöjd på 8 cm.

Däremot är kök inte så utsatt när det gäller avlopp och du kommer kunna komma åt röret enkelt så kör du 3 cm fall på 5 meter.

Ligger röret åtkomligt under sockel är det inte någon fara med mindre fall.
Med mindre fall kommer det att fastna mer "gegg" och efter några år får du rensa (det går ofta bra med rensvajer som kan spruta varmvatten bara).

Hur mkt höjd stjäl anslutningen/övergången ned i plattan?

Krilleman
Hur ser det ut?

Är ett 75 rör som kommer upp ur plattan, antar jag, har inte monterat ned sockeln för att kika

Om du skall ha utdragslådor i de bänkskåp som röret passerar, så får det plats ett 50mm rör i bak-kanten av stommen, så du skulle kunna dra det inne i skåpen också. Men kontrollmät på Ikea, jag är inte helt säker på hur mycket utrymme det finns där. Men jag vet att lådorna slutar rätt lång från bakväggen.

Ev. bör man då slitsa masoniten i skåpet så att man nyttjar även de ca 15mm som tas upp av gapet in till väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.