Vatten & Avlopp
prototypen: Kan vara något ställe där sugledninen gör en böj uppåt som bildar en luftficka och då går det aldrig att få ordning på detta. Om du kan spola sugledningen från brunnshållet så kanske. Protte
corre: Prova att tömma undan lite och se om och hur snabbt det ökar. Att det skulle tina tjälen tror jag inte på, det finns inte energi nog i slangen att påverka ytan 1.5m upp. Inte ovanligt att det läcker kring servisventiler, bara att gräva upp och byta. Kanske tom fördel att göra det nu, mindre markskador om tjälen ligger.
harry73: Så det är bara en straffskatt om man behöver åtgärda sit avlopp. Efter åtgärderna får man skattebefrielse. Det kan jag leva med
jordraketen: Vid nybyggnation 2011 monterade jag ett självdränerande vattenutkast från Gustavsberg på garaget. Nu "läcker den igenom". Och den har väl egentligen aldrig dränerat ut "överskottsvattnet" när jag stängt den. Har väl bara tänkt att det får vi kika på vid tillfälle. Men nu när den inte håller tätt så kollade jag lite på den. Kan det vara så att "innerröret" är någon mm för
mogga: Idag beckade pumpen ihop fullständigt.. Motorskyddet löser ut så fort man slår på strömmen. Har tagit isär elmotorn från pumpen och efter mitt förmenande är det inte motorn som är problemet. Tycker lager löper lätt och utan ljud. Alltså är det pumpen som är boven i dramat. Fruktansvärt mycket järnavlagringar när jag tog bort vattenrören från pumpen. Typ ett lillfingerstort
Patrick E: Mina föräldrar hade ett liknande problem för många år sedan och då var det säkerhetsventilen på pannan som krånglade och orsakade ljud. Jag tror jag förstår hur det låter när du beskriver det som om möbler som flyttas.
larsson r: sedan ska du slänga bort vakumventilen så långt du bara kan
mogge_73: Det gör dom också självklart, fick också reda på att dom inte godkänner andra icke ackrediterade analyser. Bra jobbat! 👍
mogge_73: Ett joniseringsfilter är bäst där man byter kalcium mot natriumjon. Det finns dock sådana filter som samtidigt kan åtgärda även järn, mangan och svavelväte.
Rolle85: Nu sitter allt på plats, isolerat och klart. tack alla!
Yaken: Jag tycker inte heller den lösningen verkar godtagbar ur åtkomlighetssynkpunkt. Men om man även har avstängningskranar till badrummet lätt åtkomliga på annan plats, jag har tex även separata ventiler i pannrummet, så kanske det är godkänt.
JKrister: Låter verkligen som det. Slangen kan ha varit lite tunn eller inte nedstucken tillräckligt långt ner. Borde inte bli så blött surplande ljud. Om du verkligen vill konstatera avluftningen mak man skruva upp rensluckan i handfatets vattenlås. Sen spolar du. Då har du en ganska rejäl avluftnings dimension
vettefan: Hallå där Evig läsare, sällanskrivare, men nu behöver jag hjälp med några praktiska frågor jag inte hittar något svar på. Jag ska alltså flytta ett kök i en bostadsrätt, mina frågor rör (är inte från göteborg ;)) VVS. Jag tänkte skarva tappvattenrör samt avlopp kanske 3 m från nuvarande plats, tanken är att köket ska bli ett sovrum. min tanke var att göra det enkelt genom
pfb: Jag är rätt säker på att jag har en sådan här silkorg: http://www.vvsobadrum.se/reservdelar/diskbankar/franke-silkorg-107mm Korgen funkar bra, men packningen är slut. Går det att få tag på nya packningar?
DMG: Ja, förminskningen sitter rätt och det kommer att sättas en spolbrunn mellan 1 och 2 meter ifrån. Tack!
Krilleman: Plast kan dom också vara tillverkade av!
JE888: en annan fråga, jag väljer kulventiler och inte fullflödesventiler på inloppet till fördelaren. Försämrar det flödet av vatten avsevärt? Det är bara några meter mellan huvudkran och fördelare så jag har valt 20mm pex som huvudstam.
Staffans2000: [citat] Jag citerar mig själv från inlägg No:3 "På hala material skall du även raspa gängan med ex.vis en bågfi"
dreamkåken2010: [citat] Oj, det där festilade lät inte roligt. Får nog kontakta en kompetent VVS:are så snart som möjligt.
Yrrol: För utöka svaret så... stänger du av vattnet. Tar bort plastbrickan, skruvar loss handtaget som sitter med en stjärnskruv. Tar bort den kromkragen som döljer servicepaketet, har för mig den är gängad. Sen lossar du två skruvarna servicepaketet sitter med. Sen får du loss pipen inklusive stora kromade strax under servicepaketet - som ett enda stycke, inte att du försöker lossa bara
ankan_84: Ja, backventilen är bytt, nu är dunkandet borta.
Pelotard: Ja, gårdspumpen och därmed vatten fanns ju. Men bökigt att diska utan rinnande när man är van vid det. Det är ju ett fritidshus och lågsäsong så det var inte alltför besvärande. Ndg gårdspumpen är den, som jag skrev tidigare, bra att ha men samtidigt i vägen om man behöver felsöka eller åtgärda nere i brunnen. Nu slapp jag det tills vidare. Skönt.
TowaTei: [citat] Fast är inte poängen med det kravet att avstängningen ska vara snabbhittad även för den som inte är bekant med köket? Dvs om det plötsligt forsar fram vatten så ska "vem som helst" snabbt kunna stänga av vattnet. Själv har jag avstängningen direkt bakom luckan till diskbänksskåpet. Lättåtkomlig (om man öppnar luckan, dvs...), men uppfyller uppenbarligen inte kraven vilket
Mogg: [citat] Ok. Jag har dragit ett varv än så länge. Håller noga koll på hur jag drar genom att märka upp med penna. Jag har även helt rimliga verktyg för muttrarna, så det går säkert inte att bara dra åt hejdlöst..
JE888: kan meddela att muffen knackades ur med stämjärn och hammare. Tog 4-5 timmar! Använde sedan en nippel. Så nog går det, men är oerhört tidskrävande. :)
Ribons: ingen större skillnad på vattet eller conex, bortsätt frå¨n storleken på företagn då.. conex är globat.. vattet är nordiskt
Patrick E: Att pannan innehåller 200 liter betyder inte att du har 200 l till tappvarmvatten. VV värms ofta genom att det får strömma genom en kopparrörsspiral som är omgiven av det vatten som cirkulerar ut till radiatorer. Har du egen brunn eller kommunalt vatten? Hög kalkhalt i vattnet kan förkorta beredarens livslängd. Försök mäta temperaturen när du fyller badkaret. Då vet du säkert var
Ribons: Jag har frågat runt lite med olika företag som har avlopp som sitt major, och frågat om dom kan hjälpa till att bygga upp ett avlopps system som tar hand om allt fast matrial. Det skall ner til en tank/kammare och med hjälp av en skruv trycks in i en anna tank för rötning. Där efter skall dt med en annan skruv matas in i en kompost tank där det ska ligga under en tid för att
MagHam: En svacka är ju ett slags bakfall en bit och det är inte bra. Jag har ungefär samma i min servis mellan huset och gatan att den har ca 2 cm vatten stående. Turligt nog finns en rensbrunn i trottoaren så att det går att spola rätt håll med "raketmunstycke" vilket jag gör förebyggande varje höst. Rens-slang och en bra högtryckstvätt rengör rätt bra faktiskt - och betalar snart sig