Är i planeringstagen vad gäller renovering av tvättrum och badrum och behöver lite råd kring den mest lämpliga lösningen för vattenfördelare samt varmvattencirkulation.

Träbjälklag med krypgrund. Tänker att använda EPS-cement, samt flytspackel + el. golvvärme och plastmatta i tvättstugan.

Så här ser tvättstugan ut just nu:

Planering vatten tvättrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg i vägg (till vänster) ligger badrummet och i denna väggen kommer vatten att dras till följande:
"lokala" förbrukare
5 st förbrukare av kallvatten (15mm RiR)
3 st förbrukare av varmvatten (15mm RiR)
1+1 st koppling mot VVB (18 eller 22mm?)

"Distribution" till Kök och badrum. Avstånd c:a 8-9m.
1 st KV. (15 eller 18mm?)
1 st VV. (15 eller 18mm?)
1 st VVC (15mm)

Jag önskar även att installera varmvattencirkulation (VVC) (typ liten WILO star Z-nova) (vi har uppemot en minuts väntetid idag på varmvatten i kök/badrum).

Mina alternativ i tanken:
Utanpåliggande fördelarrör i "högra hörnet" på bilden ovan. Klack runt golvgenomföringar.
PLUS: Allting synligt och åtkomligt
MINUS: Det blir många golvgenomföringar. Kanske inte så snyggt.

eller.

Enbart inkommande vatten i "högra hörnet", därefter fördelarlösning i det tänkta skåpet (längst ner till vänster).
PLUS: Färre golvgenomföringar
MINUS: Svåråtkomligt och trångt, ej synligt.

Frågor.
A. Dels kommentarer på var och hur jag lämpligast planerar fördelningen och dimensioner (kan jag köra 15mm överallt, eller bör jag använda 18 eller större på några ställen?)

B. Dels. Var sätter jag lämpligast kopplingar och pump för VVC? Gör jag detta i anslutning till fördelningen. Eller är det bättre att montera detta i utrymmet under VVB?

Tack för hjälp och råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.