5 450 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Wellmate
Hej,
Finns det några bra/dåliga erfarenheter av Wellmate hydroforer?
Jag har en HP-110CE hydrofor (inte hydropress) som har funkat bra i typ 6 år. Nu är den helt hopplös och verkar läcka luft eller få i sig för lite när den fylls på. Laddar den dagligen med kompressor för att inte pumpen ska paja.
Pratat med några VVS firmor och lyssnat runt och har hört många som klagat på Wellmate och förmågan att tappa tryck. Någon som har liknande erfarenheter och några tips på bättre märken.
Jag blev rekommenderad att köra hydrofor då vattnet luktade lite svavel så det behöver luftas lite.
Den verkar alltså inte pysa ur luft utan trycker blir gradvis sämre för varje gång den fylls. Kör med tillhörande "micronizer" som jag inte vågat skruva på ännu.
--Mats
Finns det några bra/dåliga erfarenheter av Wellmate hydroforer?
Jag har en HP-110CE hydrofor (inte hydropress) som har funkat bra i typ 6 år. Nu är den helt hopplös och verkar läcka luft eller få i sig för lite när den fylls på. Laddar den dagligen med kompressor för att inte pumpen ska paja.
Pratat med några VVS firmor och lyssnat runt och har hört många som klagat på Wellmate och förmågan att tappa tryck. Någon som har liknande erfarenheter och några tips på bättre märken.
Jag blev rekommenderad att köra hydrofor då vattnet luktade lite svavel så det behöver luftas lite.
Den verkar alltså inte pysa ur luft utan trycker blir gradvis sämre för varje gång den fylls. Kör med tillhörande "micronizer" som jag inte vågat skruva på ännu.
--Mats
Allt vatten är syreförbrukande, svavelväte äter syre tillsammans med järn, mangan och växtpartiklar. Micronizer fyller på med syre, sen sitter den en avluftare i HF.
Installera alla detaljer så ökar möjligheten att det ska fungera.
Installera alla detaljer så ökar möjligheten att det ska fungera.
Jo den har som sagt fungerat problemfritt i 6 år så jag tror inte något har installerat bort sig själv eller att vattnet efter så lång tid fått helt ny sammansättning så det nu förbrukar mer syre. Misstänker att något är paj och funderar därför på ny hydrofor, letar därför efter lite erfarenheter innan jag köper samma märke igen.
--Mats
--Mats
Varför ska du köpa ny när den du har är som jag upplever det själv är i praktiken obegränsad livslängd? Har en liknande och är tanken hel är det ju bara att se till att de få extra delarna är i skick. I ditt fall med för lite luft bör det inte vara något annat än luftinjektorn som ger problemet. Kolla upp den som första steg är ju en synnerligen enkel grej.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Luftinjektorn Wellmate Micronizer har ett arbetsområde på typ 1,8 - 2,2 bar, vilket gör att den lätt kvalar in på förstaplats som årets skitprodukt varenda år.
Finns väl ytterst få hus förutom mitt eget som låter pumpen starta på 1,7 bar, då det medför att det är lite besvärligt att duscha på andra våning.
Jag kan nästan lova att din pump startar på strax över 2 bar, så luftinjektorn suger kanske in en liten suck sen suger den inte in mer.
Skall den fungera bra så ska den väl suga in luft under minst 35% av pumptiden, detta måste kalibreras med hjälp av ställskruven.
Notera dock att det inte finns något stopp på ställskruven, så försöker du öppna för mycket så kommer den skjutas iväg som en projektil.
Jag har nämligen en själv och är tämligen irriterad över den
jaja jag ska byta den snart!
Finns väl ytterst få hus förutom mitt eget som låter pumpen starta på 1,7 bar, då det medför att det är lite besvärligt att duscha på andra våning.
Jag kan nästan lova att din pump startar på strax över 2 bar, så luftinjektorn suger kanske in en liten suck sen suger den inte in mer.
Skall den fungera bra så ska den väl suga in luft under minst 35% av pumptiden, detta måste kalibreras med hjälp av ställskruven.
Notera dock att det inte finns något stopp på ställskruven, så försöker du öppna för mycket så kommer den skjutas iväg som en projektil.
Jag har nämligen en själv och är tämligen irriterad över den
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
http://www.vattenfilterbutik.se/product_info.php?cPath=42&products_id=63
Denna skall jag byta till, men man får då vara säker på att vattenpumpen kan leverera rätt antal liter per minut vid aktuellt tryck.
Denna skall jag byta till, men man får då vara säker på att vattenpumpen kan leverera rätt antal liter per minut vid aktuellt tryck.
Tack för intressant läasning
, tror du att det kan vara värt att byta ut den micronizer jag har till den du länkar till
innan jag slänger ut allt?
Den lokala VVS-firman har helt slutat med Wellmate då de har haft för mycket problem men jag har inte bra koll på andra märken kan vara bättre.
--Mats
innan jag slänger ut allt?
Den lokala VVS-firman har helt slutat med Wellmate då de har haft för mycket problem men jag har inte bra koll på andra märken kan vara bättre.
--Mats
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Jag har ingen aning om det kommer hjälpa dig med tryckfallet, tyvärr.
Däremot kommer den definitivt att syresätta vattnet mycket bättre än vad den nuvarande gör!
Jag vet tyvärr inte om några fler som säljer luftijektorer i Sverige, vilket är lite synd.
Däremot kommer den definitivt att syresätta vattnet mycket bättre än vad den nuvarande gör!
Jag vet tyvärr inte om några fler som säljer luftijektorer i Sverige, vilket är lite synd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Misstänker du att luften pyser ut genom en läcka?
Prova att spruta på såpvatten!
Protte
Prova att spruta på såpvatten!
Protte
Klicka här för att svara