Köpte nyss ett litet hus, det har haft samma ägare sedan 1969 och vattnet har alltid varit utan anmärkning, dom skickade in vattenprover vartannat år. (finns dock inga papper på detta utan den gamla damen berättade massa om allt å inget under tiden vi satt hos mäklaren)

de senaste 6 åren har huset stått mer eller mindre tomt och vattnet har bara spolats lite i köket någon gång varannan månad.

Bör jag göra något innan jag börjar dricka ?
isåfall, vilken av alla vattenanalyspaket bör man välja?
skall jag tömma brunnen innan vattenprov tas och skickas in? dränkpump, låta kranen stå och spola?
bör jag klättra ner och kontrollera brunnens botten/väggar om jag tömmer den?
(har tillgång till luft, brandman)

hur går jag till väga helt enkelt.

Tack / Mikael

Hej,

Börja med att spola vatten rejält och lämna ett vattenprov. Googla, det finns många ställen som gör vattenanalys/prov. Du får små behållare och instruktion hur du kan göra. Är det bråttom o du bor nära Gbg kan du lämna det till vattenanalys mellan Mölnlycke o Gbg (kommer inte ihåg vad det heter). Ingen större prisskillnad på kommunalt och privat företag som gör analyser. Mellan 2 000 - 2 500 kr.

tack!
jag bor i mölnlycke så vore kalas om de finns nära, huset jag köpte ligger dock i marks kommun.

Jag hade ett fritidshus i Härryda med en gammal grävd brunn som jag verkligen inte hade lust att krypa ned i och det var först när jag sålde som en köpare krävde att få ett vattenprov utfärdat. Jag hade druckit vattnet i tre år, det smakade utmärkt och var klart och fint, men sedan visade det sig att det var otjänligt.... Tyvärr togs vattenprovet i augusti under rötmånaden så det kan ju ha påverkat. Jag mådde i alla fall bra och lite skit är ju ingen fara enligt Agnes Wold.
Nu har vi en brunn där vattnet smakar väldigt äckligt, men är tjänligt. Däremot är det missfärgat av järn och mangan så vi måste sätta in ett vattenfilter som kostar ca 50 000 kr.

Lycka till!

Kontakta Eurofins då får du ett ackrediterat prov, kostar ca 1300:-
Mikrobiologiskt, kemfysikaliskt, samt tungmetaller (arsenik, uran, bly) enligt rek. Från livsmedelsverket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.