4 830 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Pump till dräneringsbrunn?
Hej,
Efter att ha brännt två pumpar på 1år så inser jag att jag lär skaffa ngt bättre.
Dräneringsbrunnen är för en pool då vi har rätt så högt grundvatten.
Jorden runt o under poolen är ngn slags grå sandig jord. Ser nästan ut som lera men är sandig. Men vattnet som pumparna pumpat bort är rostbrun och innehåller sandpartiklar. Pumparna jag hittills haft har varit för renvatten. Dumt nog..
Brunnen har en invändig diameter på ca 28 cm. Och är 180 cm djup.
Vad rekommenderar ni att jag köper för pump?
//WSP
Efter att ha brännt två pumpar på 1år så inser jag att jag lär skaffa ngt bättre.
Dräneringsbrunnen är för en pool då vi har rätt så högt grundvatten.
Jorden runt o under poolen är ngn slags grå sandig jord. Ser nästan ut som lera men är sandig. Men vattnet som pumparna pumpat bort är rostbrun och innehåller sandpartiklar. Pumparna jag hittills haft har varit för renvatten. Dumt nog..
Brunnen har en invändig diameter på ca 28 cm. Och är 180 cm djup.
Vad rekommenderar ni att jag köper för pump?
//WSP
Inte så kunnig i ämnet men har erfarenhet av två olika slags pumpar. Den ena är en sjövattenpump för bevattning och den andra en dricksvattenpump. Efter lite misslyckanden har vi numera kvalitetspumpur från Robota som fungerat felfritt i flera år. Vi har dessutom fått mycket hjälp av Robota som "skräddarsydde" vår bevattningspump.
Så mitt tips är att gå på kvalitetspumpar även om det kostar en slant, det har man igen i längden. Problemfria pumpar är guld värt.
Så mitt tips är att gå på kvalitetspumpar även om det kostar en slant, det har man igen i längden. Problemfria pumpar är guld värt.
Den här har jag använt och den tuggade i sig allt möjligt medan jag pumpade ur gropen för att koppla kommnalt VA: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-731093/
Om din pump går kontinuerligt eller en större del av dygnet skulle jag skaffa en kvalitetspump (kostar ett par tusingar)
Om den inte gör det tror jag det räcker med en enklare pump av rätt sort, som indikerats ovan är vissa pumpar gjorda för rent vatten, och andra hanterar större partiklar. Bauhaus har 5 års garanti på sina pumpar så detta är ett område där billigt faktiskt funkar. Har själv två billiga Neptun-pumpar (men mitt vatten är rent) som funkat väldigt länge nu.
Om den inte gör det tror jag det räcker med en enklare pump av rätt sort, som indikerats ovan är vissa pumpar gjorda för rent vatten, och andra hanterar större partiklar. Bauhaus har 5 års garanti på sina pumpar så detta är ett område där billigt faktiskt funkar. Har själv två billiga Neptun-pumpar (men mitt vatten är rent) som funkat väldigt länge nu.
Klicka här för att svara