Vatten & Avlopp
Krilleman: Koppar alla gånger för stabilt montage. Tänk på kondens på kallvattenrören om dom inte isoleras.
toolman77: Det enklaste är väl att koppla ut slangen och känna på vattnet samtidigt som du vrider på spaken.
Pagno: Jag byter och har bytt det mesta själv, ja, jag har den kunskapen. Det enda jag inte är behörig inom är att installera el i hus, men starkström går bra! Jag har fuskat, nu har jag kommunalt vatten, tröttnade ur att få grönt vatten och en massa humus vissa årstider i dricksvattnet, det finns filter mm men det hade i längden blivit dyrare för oss! Så orsaken till att byta samtliga
Bertram: Jag använde en mätsticka i toppen för att kolla nivån.
tommib: [citat] Ah, ja, det är rätt ang kopplingarna. Jag förutsatte att det skulle täckas....
Jens G: Jag har problem med vattentrycket. Har en ejektorpump och ett borrhål som är 100 m Vattennivån i borrhålet var ca 2 meter under marknivån alltså en vattenpelare på 98 meter. När vattentrycket sjunker och pumpen slår på så går trycket upp ett kg och stannar der fast pumpen fortsätter att gå, slår jag av pumpen och har den avslagen en halv timme och sätter på den igen går den upp
mexitegel: PEM-slang kan man böja med hjälp av varmluftspistol lite försiktigt. Men slangen ser alldeles för kort ut då den bör gå in under plattan och inte snedda uppåt så tidigt. Det är som sagt risk att den fryser?
Krilleman: Ska du dra ut vattenrören bakom blandaren 160cc? Det är väl bara skaffa dig två prisolsnuttar och borra hålen lika stora och klämma i. Försök fixera på baksidan (vid VVB) på lämpligt sätt. Bocka och sätta klammer direkt.
7ender: [citat] Jo, jag har varit på med polygripen...men ena ringen var redan ganska hårt åtgången av nån anledning. Aja, det verkar vara tätt iaf.
Segerlund: Har upptäckt att de droppat lite vatten under min diskho. Läckan kommer ifrån tillvattnet för diskmaskinen som körs 1-2 ggr per vecka. Det kan inte röra sig om mycket vatten (troligen deciliter och inte liter). Men själva skåpet har sugit upp lite vatten och laminaten har rest sig några centimeter in sen har de droppat ned lite på parketten. Är detta något som man kan torka ut med en
islander: Givetvis, funkar utmärkt med vanliga koppar rör, har 15 mm kopparrör hela vägen upp till taket, har 4 paneler, hade två först men de klarade inte av att få upp temperaturen på en 750 liters tank, isolera rören ordentligt bara.. Har du inga planer på ännu fler paneler så räcker det med 15mm rör...
Henrik Sundberg: [citat] Väcker liv i en gammal tråd för framtida ref. Orsaken till att det läcker i kranen är oftast en av två saker. 1. Det sitter skit/kalk kvar i kranhuset vilket gör att det sipprar ut vatten. Åtgärd: skrubba rent med grön svamp eller stålull. Använd ej kniv då detta fan repa unsidan på huset och förvärra skadan. 2. Kranhuset har blivit skadat på något sätt på insidan.
Slarren: Jag skulle tro att det var VVBn men blandningsventilen blev bytt i samma veva, så tyvärr är det inget jag kan svära på.
vectrex: Varmvattenberedare släpper normalt ut vatten när de värmee upp vatten (vatten expanderar när det blir varmare). Således inte säkert er är trasig! 100l är en väldigt liten beredare, kanske därför varmvattnet tar slut. Den stora frågan är varför ni har möbler under en VVB? Finns det inte någon golvbrunn?
Krilleman: Det räcker med att det ligger kvar vatten i kulventilen/PRK vinkeln för att det ska frysa sönder i värsta fall! Tömning är att rekommendera.
Rolle85: ja. Hornbach har specialpris på gustafsbergs utkastare, 290kr typ.
Janus82: Har man otur så rinner ju en del av betongen ner i avloppsrörer och lägger sig som ett stopp nere i källarplattan. När man väl renoverar badrummet vill man ju gärna nöja sig med just badrummet och inte bila upp hela källaren för att byta avloppsrören där. Jag skulle fylla på med lite vatten. En ettåring är mycket smartare än man tror så det är går att säga ifrån så de lär
Krilleman: Har du möjlighet att ta bort grenet helt så är det ju finemang!
Suhagg: [citat] Gör du allt själv kanske du kan landa på 40-50. Med entreprenör, 70-150 beroende på typ av anläggning.
davideklund: [citat] Installerade juni 2015. Mycket nöjd. Fick nog betala ca 110' SEK efter ROT för avloppsanläggning, grävning inkl 5 kvm markbädd
b8q: Exakt, se till så att de klarar ingjutning (märkning "BD" har jag för mig). Lämpligt fall är 1/100. När du monterar slätända i muff, ha helst muffen vänd uppströms (inte jätteviktigt, men en liten fördel). Vid måttning och montering, tryck in hela röret i muffen och dra tillbaka det lite (0,5-1 cm) och gör en markering på röret i kant med muffen. Då ser du hur långt du ska
Elarssson: Hej. Har haft upp alla lösa delar under tvättstället och rengjort. Vattnet rinner efter väldigt sakta och börjar vara riktigt störande. Har rengjort med rensband kom doc bara in ca 2m sen var de tvär stopp. Ev om det kan vara detta som är problemet. Alla rör är ju 90 grader, dålig lutning om ni förstår hur jag tänker kanske är samma i väggen ? :o Sen är bara ingående rör "
mogge_73: Om pumpen inte håller rätt tryck vid backspolning blir inte filtermassan omladdad och viss järn kan då sitta kvar i massan. På sikt så är tillslut större delen av massan igensatt (överbelstad) och det blir jobbigare för pumpen att backspola. Alt. Så blev det fel när teknikern var där som gör att filtret inte backspolas tillräckligt länge. På nåt sätt så försvinner inte all
Jumos: Jag hoppas din kommun är vettigare än min... http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/ake-betalar-4-000-per-ar-for-att-forvara-en-vattenmatare-at-miva
putte82: Det lönar sig från dag 1 så länge räntan på anskaffningsvärdet+driftkostnaden är lägre än besparingen. Angående djup på brunn så är markens egenskaper helt avgörande. Bor själv i ett område där 70st fastigheter(blandat sommar och åretruntboende) delar på en grävd brunn. Hade för några år sedan 6m3 per dygn, nu är det högre. Det stämmer att det blir annorlunda om det är
sysmali: [citat] Det var någon slags gummi som lossnat/gått sönder som suttit runt den långa stången. Den lokala järnhandeln och bauhaus hade ej detta som reservdel och de ifrågasatte vilken funktion gummit hade. Är det frostskydd?