S
SueCia: Fattar inte heller varför dom inte körde klämringskoppling från början. skönt att det löste sig iaf, linda som sagt toapapper runt så ser du om det håller tätt.
21 svar · 4,4k läst
·
Tingis
Tingis: Det ser ut som att det är permanent vatten som står där, kollade både idag och igår. Skulle gissa att djupet från källargolvet ner till vattnet är 5-6 decimeter. Alla mina avlopp, badrum, wc & kök, går till denna brunn. Det kommunala nätet är ganska långt ner (stort fall från mitt hus till kommunala ledningen), kan det vara en anledning till denna brunn?
6 svar · 9,0k läst
·
T
Tosse: [citat] Bra tänkt. Man ska tänka på att föreningen är till för medlemmarna och att man inte kan skydda sig mot allt. Vissa saker måste medlemmarna få sköta enligt eget tycke. Fackmässighet och laglydighet är lämpliga krav tycker jag. När det gäller saker som påverkar andra, typ vent, bärande strukturer och liknande kan man tänka sig andra krav.
23 svar · 9,6k läst
·
Pen
Pen: Då är PEM40 rören upphängda och klara. Tack än en gång krilleman_215 för tipset om att köpa raka rör. Med tanke på vilken brottningsmatch jag hade med rören utomhus så är det uteslutet att jag hade fått det snyggt inomhus om jag hade använt rullen där också. Nu ska min starka son få dra ihop kopplingarna också. Pen
16 svar · 5,9k läst
·
N
Nyponbuske: [citat] Ja, det finns mycket riktigt en golvbrunn i källaren som torkar ut ibland och som vi behöver slå vatten i för att det inte ska lukta. Denna golvbrunn har dock inte varit uttorkad vid tidpunkterna för de senaste luktproblemen. Vi kan tex ha slagit i vatten i den bara några dagar innan och ändå luktar det plötsligt i källaren. I denna golvbrunn känner du dock periodvis (även
39 svar · 18,7k läst
·
Patrick E
Patrick E: Ser du samma trådar när du tömmer beredaren? Antar att du då öppnat säkerhetsventilen eller annan kran i nära anslutning till beredaren. Edit: Såg när jag läste inlägget igen att du redan kollat detta.
1 svar · 2,2k läst
Krilleman
Krilleman: Nästan alla internetbutiker har deras sortiment upplagt. Dock inte Rinkaby (som har VSH som standard)
9 svar · 7,3k läst
·
K
Kubiken: Hej igen, Nu har rörmokaren varit där och han hörde direkt att det var blandaren. Förra ägaren av bostadsrätten bytte denna för 6 månader sedan, rörmokaren kallade den billigt Ikea skit :) Han satt in en ny blandare och nu behöver jag och grabben inte välja om vi skall duscha eller sova! :) Tack alla för ni svarade!
11 svar · 11,3k läst
J
jakobmagnusson: [citat] Hej! Tack för svar. Du menar alltså att det är tätningsringarna som löser mitt problem? (Inte att byta manöverdel/insats) Och: Behöver jag specialvertyget för att byta tätningsringarna?? Mvh, Jakob
2 svar · 10,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Med "LK fördelare G20" menar nog Rickard att det är UNI fördelarna i fråga. På dessa ska LK kopplisset monteras för LK 16 mm PAL. http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-klamringshalva-pal-pex-16-krom-2/ [bild]
3 svar · 3,0k läst
·
K
knauer: Tack för alla synpunkter!
7 svar · 2,1k läst
C
corre: Inlägg 13 är en omstart av tråden med frågan om ventilstället är ett LK580 https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/267020-konstig-uppfastning-vattenmatare.html?perpage=15#post2537268 Inläggen efter har inte uppfattat detta och svarar på ursprungliga TS fråga som antaligen är löst.
18 svar · 5,7k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Kollat lite, dom där är inte avzinkningshärdade. Den är för varmvatten. Den ska inte sitta i ett tappvattensysten!
8 svar · 3,5k läst
·
Anna1984
Anna1984: Tack för era råd. Funkade kanon med en halvkoppling med 3/8 anslutning.
15 svar · 18,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: ..se också till att du kan tömma poolutrustningen på vatten på ett enkelt sätt, antar att du inte har det uppvärmt året runt....
3 svar · 3,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det låter som att du har källare under köket. Då kan du sätta en vakuumventil nere i källaren i stället [bild] Alternativt drar du med några vinklar röret till en plats där det går bättre att dölja i det nya köket.
3 svar · 3,3k läst
·
K
kimpano: [citat] Högst personlig åsikt det. Jag har alltid haft positiva erfarenheter av Dahl vid reklamationer. Och då handlar jag där dagligen.
7 svar · 9,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Strax innan sommaren så gav Havs- och vattenmyndigheten ut nya allmänna råd för små avloppsanläggningar som ersätter de gamla från Naturvårdsverket 2006. Det är alltså myndighetens tolkning av gällande lagstiftning och har stor inverkan på hur kommunernas miljönämnder agerar. Domstolarna brukar också ta hänsyn till dessa allmänna råd. De nya råden (HVMFS 2016:17 ) finns här:
0 svar · 1,5k läst
M
Mickeviking: Diskmedel löddrar ju en hel del så det är nog inte så lämpligt. Sen mår nog inte pumpen så bra av det heller. Oljan eller fettet kommer från den gamla pumpen så det lär nog inte vara hälsofarligt i alla fall.
3 svar · 4,2k läst
M
Mainstream: Tackar så mycket! En god vän fick ihop den och konstaterade att VVS-montören inte skruvat ihop den på rätt sätt.
4 svar · 1,8k läst
·
E
Evalisa: Tack så mycket Claes för ett tydligt och väldigt informativt inlägg!
5 svar · 1,5k läst
Patrick E
Patrick E: Det som styr val av pump är vilken höjd som den ska lyfta vattnet samt vilket tryck du önskar i slutändan i hydroforen. Lyfthöjden räknas från vattenytan i brunnen. Själva pumpen måste dock sitta så djupt att den aldrig riskerar att gå torr. Eftersom vattnet i borrhålet sjunker när pumpen går så ska du mäta i samband med att du förbrukar mycket vatten. Har du bra tillrinning i
1 svar · 3,9k läst
T
TheGame: Troligtvis men inte säkert. Har ni inte kollat ritningar eller inspekterat utrymmet?
1 svar · 1,4k läst
T
toolman77: Ett sätt att få upp vatten mängden är att ställa upp spolningen på toaletterna. Min tömmer numera tanken vid stor spolning. Avluftningen är lite illa placerad så det hände tidigare att vattenlåset sögs ut.
7 svar · 2,2k läst
A
A-Man_08: Eller räcker det att det endast finns huvudavstängningskran innanför en lucka. Är det godkänt även om det inte är att rekommendera?
0 svar · 1,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Kolla den blandarens backventiler...men det kan även vara ngn annan blandare (äldre termostat tex) som påverkas då balansen i systemet påverkas av köksblandaren....är ju lite trickigt då det ofta är svårt att höra vartifrån knackandet kommer, och det desstuom inte behöver orsakas där... Har man ballofixer kan man ju prova att stänga av för en blandare i taget tills man
2 svar · 11,5k läst
Buildgates
Buildgates: [citat] Varför finns det ingen ogilla-knapp? :) Skämt åsido, tack igen för din sakliga redogörelse, jag tar den till mig!
10 svar · 8,0k läst
Anna_H
Anna_H: Förstår inte riktigt din beskrivning, så som KnockOnWood skriver vill jag gärna se ritningar. Jag uppfattar det som att du inte vill ha tvättstugan i huset utan i ett fristående förråd? Eller är det en avdelad del av garaget? Att man inte vill ha tvättstugan bakom köket förstår jag, men det är väl snarare i närheten av sovrummen man vill ha den istället? Eller menar du något
7 svar · 1,9k läst
T
tomson: Ok, har sett flera menat på att den (hydrofor) kan hjälpa om man har dålig lukt på vattnet bland annat. Nu körde jag snikvarianten här o bytte locket bara, 264 kr, så har kvar hydropressen här. Har bytt pump, elkabel ner i hålet, tryckströmbrytare ganska nyligen så lite tungt med utgifterna. Vattnet vi har här är kanongott och luktfritt så jag väljer att inte ändra på något i
7 svar · 2,5k läst
·
W
webkocken: Tack så mycket Claes!
5 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.