Nu är jag inne och rotar bland detta med hur man tätar med olika kopplingar.

Dagens fundering gäller hur man tätar en Vatette fördelare.

Jag vill plugga en 3 rörs fördelare

image1_02ec4d8ad05614ef74fb2a318241c5ed.jpg


Till detta har jag följande delar, där pluggen har konisk anläggnings yta.

IMG_1593.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1594.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så, hur får jag det tätt mot fördelaren med koniskplugg (har jag ens valt rätt plugg)? Min första tanke är att det inte behövs någon tätning, kanske lite pasta på konans anläggningsyta?
 
Krilleman
Du har ju köpt helt rätt grejer!

Lite smörja kan appliceras, vatette är ett av dom märken som man får smörja.

Koniska delen mot fördelaren. Dra muttern tills den stumnar. Klart
 
Tackar så mycket. Blir Locher pasta vettigt att smörja med?
 
Krilleman
Locher blir bra!
 
har samma lösning som ovan, har fungerat fint. Men efter att demonterat och återmonterarat läcker det. Testade att smörja med unipack och putsa delarna. Hjälpte lite att dra hårdare än förrut, men inte helt.
Bytte även mutter.

Kan pluggen inte återanvändas?
 
Är Locher och unipack samma sak?
 
Locker och unipak är bara olika märken vad jag förstått.
Dock är ju Vatette försmort så det borde inte behövas.
 
Närbild på en kopparrörskoppling och plugg med fråga om korrekt installation mot fördelaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta korrekt montering? Pluggens spetsigaste yta mot fördelaren?
 
Krilleman
Ja. Helt rätt. Byt plugg om den fortfarande läcker.
 
Det löste problemen + plus att hålla emot på anhållet med en annan nyckel och dra lite hårdare :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.