Byggahus.se
Misstänker att någon av blandarna i huset kan ha gått sönder (backventil?). Plötsligt är varmvattnet överallt ljummet, och det verkar inte vara något fel på värmepumpen. Hur ska jag klurat ut om och vilken blandare som är trasig?

Antagligen är det dusch/badkarsblandare som strular.

Stäng av alla "ballofixer" om du har några innan kranarna, eller ställa alla kranar på kallt vatten, prova i en kran om det kommer varmt vatten, öppna ballofixerna kran för fram å kolla.

Har nu kollat med ovanstående metod och det verkar onekligen som det är duschblandaren som är felet. Trodde inte det eftersom det är en nästan ny Mora Mmix. Försöker kolla i bruksanvisningen, men fattar inte var backventilerna sitter. Nån som vet?
Sen måste det väl vara backventil på varma sidan, eftersom det rinner tillbaka kallvatten och resulterar i ljummet vatten i alla kranar?

Brukar sitta i anslutning nippeln/stolpen bakom silen om sådan finns eller så är sil, backventil ett enda paket.

Är det en 160cc eller 40cc som bråkar för dig?

mvh

Krilleman
Verkar stämma det du säger, har monterat en del ur cera serien och de finns ju med 40cc, antog att mix serien fanns i 40cc, man lär sig något nytt hela tiden:screwy:

Jag ber om ursäkt för att jag återupplivar en nästan fyra år gammal diskussion, men...

Demmpa skrev:
Antagligen är det dusch/badkarsblandare som strular.

Stäng av alla "ballofixer" om du har några innan kranarna, eller ställa alla kranar på kallt vatten, prova i en kran om det kommer varmt vatten, öppna ballofixerna kran för fram å kolla.
Jag hänger inte med i beskrivningen ovan, t.ex. formuleringen:
"Stäng av alla "ballofixer" om du har några innan kranarna, eller ställa alla kranar på kallt vatten"
hänger inte ihop för mig. Hur skall man kunna känna om det kommer varmt vatten om kranen är ställd på kallt vatten och kallvattenballofixen inte är stängd? ("eller ställa alla kranar på kallt vatten" betyder för mig att ballofixen inte är stängd.)

Ledsen, men jag tycker Demmpas beskrivning är för otydlig.

När jag försöker renskriva Demmpas beskrivning kommer jag fram till detta:
1. Stäng av alla "ballofixer" om du har några innan kranarna. Om du inte har ballofixer innan kranarna så öppnar du kranarna för kallt vatten. (P.g.a. ordet "eller" i Demmpas beskrivning.)
2. Prova i en kran om det kommer varmt vatten.
3. Öppna ballofixerna kran för fram och kolla.
Men steg 3 fungerar ju inte om man inte har ballofixer. Och som sagt, hur skall man i steg 2 kunna känna om det kommer varmt vatten ifall kallvattenballofixen är öppen? Och är inte problemet att det kommer kallvatten när man inte vill, snarare än tvärtom?

Jag har försökt skriva detaljerade steg-för-steg-instruktioner men jag är inte VVS-kunnig så jag vet inte om det blivit rätt. Här nedan beskriver jag tre olika tillvägagångssätt, som borde fungera i olika situationer. Ni som kan VVS, kan ni säga vilken av dessa som är att föredra, och om någon instruktion är felaktig (så kan jag redigera detta inlägg och ta bort instruktionen så ingen framtida formuläsare blir missledd)?

Om det finns ballofixer före alla blandare:
1. Stäng alla ballofixer för både varmvatten och kallvatten.
2. Öppna alla blandare på både varmt och kallt vatten för att släppa ut den lilla mängd vatten som fanns i blandaren/rören då ballofixerna stängdes. Stäng blandaren igen när det slutat droppa.
3. För varje blandare, en i taget:
3.1. Öppna ballofixen för kallvatten.
3.2. Öppna blandaren ENBART FÖR VARMVATTEN.
3.3. Om det kommer vatten ur blandaren nu är det för att kallvatten pressat sig genom en trasig backventil i blandaren.
3.4. Stäng blandaren.
3.5. Stäng ballofixen för kallvatten och gå till nästa blandare.
4. När alla blandare är kollade öppnas alla ballofixer igen.
(Denna metod fungerar nog inte på "dagisblandare" som alltid blandar in kallvatten i varmvattnet så att barn inte riskerar skålla sig.)

Om man inte har ballofixer på en eller flera blandare borde man kunna göra så här:
1. Stäng huvudkranarna för både varmt och kallt vatten.
2. Öppna alla blandare på både varmt och kallt vatten för att släppa ut den mängd vatten som fanns i blandaren/rören då huvudkranarna stängdes. Stäng blandarna igen när det slutat droppa.
3. Öppna huvudkranen för kallvatten.
4. För varje blandare, en i taget:
3.1. Öppna blandaren ENBART FÖR VARMVATTEN.
3.2. Om det kommer vatten ur blandaren nu är det för att kallvatten pressat sig genom en trasig backventil i blandaren.
3.3. Stäng blandaren.
3.4. Gå till nästa blandare.
4. När alla blandare är kollade öppnas huvudkranen för varmvatten igen.
(Denna metod fungerar nog inte på "dagisblandare" som alltid blandar in kallvatten i varmvattnet så att barn inte riskerar skålla sig.)

Och om man inte vågar röra ballofixer eller huvudkranarna borde man åtminstone kunna göra så här:
1. Öppna alla blandare på varmt vatten och låt det spola några minuter, tills ena vattenröret fram till varje blandare är rejält varmt.
2. De varma rören är varmvattenrören. Markera dem med en tejpbit eller annat. Mät och notera gärna temperaturen på rören om du har lämplig termometer.
3. Gå raskt runt och stäng alla blandare med så lite tid som möjligt mellan blandarna.
4. Repetera tills varmvattenrören är kalla eller iallafall har svalnat betydligt:
4.1. Gå raskt runt till alla blandare och känn på de uppmärkta varmvattenrören eller mät temperaturen på rören om du har någon lämplig termometer.
4.2. Om ett eller flera varmvattenrör kallnar snabbare än andra betyder det att kallvatten pressar sig genom en trasig backventil i blandaren och in i varmvattenröret.
4.3. Gå till nästa blandare.
(Det finns såklart risk att alla backventiler är trasiga och alla varmvattenrör kallnar lika snabbt...)

Ni som kan detta område, vad säger ni om ovanstående felsökningsmetoder?

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.