Vatten & Avlopp
jakthund: Ok, tack Claes! Jag har ju inga ritningar på anläggningen men kan ju förstås ta foton om det skulle behövas.
coccon: Vi håller på att uppdatera värmesystemet i vårt hus. En luft/vattenpump har införskaffats för att täcka upp sen vår, sommar och tidig höst medans vi har införskaffat en pelletspanna för drift under resterande tid på året. Nedanvåningen har enbart golvvärme medans ovanvåning och källare har element. Senaste påfundet är att vi ska kunna både värma och kyla huset via
Putt: Måste lyfta denna tråd och delge en äcklig händelse som hände en fd kollega för några år sen: Han byte bransch och började arbeta med installation av rör och pumpar, framförallt inom industrin. En dag var han och annan ute på Henriksdalsverket vilket är hela Stockholms reningsverk för att göra ett arbete. De befann sig i ett mindre rum ca 2 x 3 meter när de av någon anledning
Thomas_Blekinge: Du får googla "digital differential pressure gauge water" men det kostar en del. Många gastryckssensorer arbetar med halvledande sensorelement som kanske inte tål vatten.
Gallianoman: Jag vet inte om jag lyckades beskriva min fråga så folk fattade vad jag menade eller om det inte var någon som hade ett förnuftigt svar, men hur som så fortsätter planerna och tankarna om hur vi ska göra. Vi vill ju dra de inkommande ledningarna under stugan, cirka tre meter, hur gräver man det på ett rimligt sätt? Stugan står på plintar (nio stycken) och jag tänker mig att gå
AntonW: Nu har jag fått tappat ur vatten så trycket är nere men gängorna i hålet där ventilen skall vara är slitna, hålet är 1/8 tum, vet någon vad jag kan ha för rörkoppling som är 1/8 invändigt och snäppet större utvändigt?
Krilleman: Då brukar man sätta någon typ av väggbricka. Gärna med vinkel-ballofixer om du inte har någon smidig avstängning att tillgå. Vatettes variant ser ut såhär. Valfri koppling med 15mm mutter ur vatettes sortiment passar direkt i muttrarna. [bild] Monteringsanvisning: http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/634398_vaggbricka_koppar.pdf RSK: 8550615
Joco_: Det kunde jag inte läsa mig till, dessa är det iaf: https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/ror-rordel-och-ventil/ventil/3007003242/
Krilleman: Ja, Conex kan det vara, men tyvärr så är deras märkning på kanten av muttern (alltså mot din vägg) så det blir svårt att se den texten.
HasseTeknik: Det jag menade var något liknande en sådan här mackapär : http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Tryckstrombrytare-2000033067/ [bild]
Tosse: Prova en annan skulle jag säga, låter märkligt om du har normalt tryck. Kan ju vara produktionsfel.
hempularen: Om du skall ha utdragslådor i de bänkskåp som röret passerar, så får det plats ett 50mm rör i bak-kanten av stommen, så du skulle kunna dra det inne i skåpen också. Men kontrollmät på Ikea, jag är inte helt säker på hur mycket utrymme det finns där. Men jag vet att lådorna slutar rätt lång från bakväggen. Ev. bör man då slitsa masoniten i skåpet så att man nyttjar även
Fredrik Mathsson: Av en ren slump var jag i närheten av vattenmätaren idag när sambon stod i duschen, och hörde ett väldigt märkligt ljud ifrån den, som jag inte hört innan. Och jag är nästan 100% på att jag borde hört det någon gång under de 3 åren snart vi bott här, så verkar någorlunda nyuppkommet. Det är inget smällande, tickande, surrande, eller susande, utan det låter alltså seriöst
Fotografen: En vanlig galvad propp och rejält med lin och locherpasta brukar ju ta tätt? Kan du lägga upp en bild på det hela?
Krilleman: Om det är lite svart på insidan i gängan på muttern gör det inget. Bara anläggningsytan är fri från skräp (den ytan som trycker ner förminskningen). Annars kan du självklart köpa en ny 15mm mutter från VSH. http://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkopplingsmutter-15/?select=true http://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-forminskn-15x12/?select=true
Anna1984: Det är en Ikeakran, Ringskär. Tydligen är 16 mm rätt ovanligt. Har en annan kran i köket och den har en ett rörligt munstycke i metall. Inga problem med dimensionen där. Där passar även den andra jag har, som jag visade bild på ovan. Så antingen måste jag köpa ny kran eller hitta en adapter. En adapter känns billigare.
Pen: Vi har dåligt tryck till övervåningen i sommarstugan. Ibland rinner det knappt alls i tvättstället och toalettstolen klarar ett besök per dygn. Jag har plockat isär och rensat påfyllningsanordningen varje år men den är helt enkelt inte konstruerad för så dåligt tryck. Stugan ligger på en kulle högst av alla husen i byn. Det är gemensam brunn och pump och vad jag förstår så
A-Man_08: Vad är det för avlopps i dagsläget, enskillt eller kommunalt?
mogge_73: Ja! Fyll ett glas ocj låt det stå i några dygn i fönstret. Järnet kommer att oxidera och falla till botten. Växtpartiklar (humus) är löst i vattnet och kan inte skiktas ut. Är vattnet fortfarande en klar färgad ton är det humus.
Tosse: [citat] Om ni spolar vatten kommer det vatten under klinkern i vilket fall. Fogarna är otäta och suger vatten.
Krilleman: Det kan absolut vara så. Värre saker har jag sett!
bilarebob: Är i planeringstagen vad gäller renovering av tvättrum och badrum och behöver lite råd kring den mest lämpliga lösningen för vattenfördelare samt varmvattencirkulation. Träbjälklag med krypgrund. Tänker att använda EPS-cement, samt flytspackel + el. golvvärme och plastmatta i tvättstugan. Så här ser tvättstugan ut just nu: [bild] Vägg i vägg (till vänster) ligger badrummet
mogge_73: Kontakta Eurofins då får du ett ackrediterat prov, kostar ca 1300:- Mikrobiologiskt, kemfysikaliskt, samt tungmetaller (arsenik, uran, bly) enligt rek. Från livsmedelsverket.
Fotografen: En hydrofortank fungerar bäst om den är hög och smal, men en liggande lite trindare funkar också. Jag tror inte dina problem ligger där. [citat] Låter som om det är något som stryper någonstans.
HenkeH2: Svärföräldrarna har fått div träpaneler renoverade kring balkongen i deras 80-talsvilla, även trätrallen på balkonggolvet. Jag upptäckte precis genom golvspringorna att det verkar vara stillastående vatten på stora delar av balkongen. Det känns fel. Vet ej hur sådan avrinning funkar, stuprör finns ju på uteplatsen under iaf. Upptäckte en "propp" i golvet, kan man rensa i den eller
Blomqvist78: Tack alla för input.