Hej,

Jag har ett hus från -77, i min källare har jag torkrum i samma del som min bergvärmepump. I detta rum finns det en golvbrunn. Jag misstänker att denna golvbrunn har gått sönder då jag känner en stank av avlopp i detta utrymme som sprider sig till resten av källaren. Om jag fyller på vattenlåset själv minskar stanken, men inte helt och hållet. Spridningen av doft utanför torkrummet försvinner om jag häller på minst 1 liter vatten. Om jag lägger kinden ovanför golvbrunnen känner jag en svag "vind" som dessutom luktar äckel.
Jag har nu två funderingar på vad det kan vara. Antingen är det golvbrunnen som av någon anledning gått sönder. Den andra tanken jag har är att avluftningen på avloppet som inte fungerar ok. Men om det skulle vara det senare, borde det inte ha luktat från de andra vattenlåsen också? Eller är det så att man hindrar doften genom att det är en naturlig påfyllnad dagligen genom dusch, tvätt etc. Medan man i källaren bara fyller på "vid behov"?
Om det är så att golvbrunnen är trasig så tänkte jag bila upp brunnen och byta ut denna. När jag ändå bilar upp den tänkte jag passa på att byta den delen av avloppsröret som ligger under mark då detta inte byttes i samband med badrumsrenoveringen för 3-4 år sedan.
Jag har försökt hitta golvbrunnar som inte har något vattenlås utan någon annan typ av lösning för detta men finner inga. Betyder det att det inte finns, eller bara att jag söker på fel termer? Jag får bara träffar på urinoarer :) Att jag funderar på det är att då vi har småbarn tvättar vi ofta och vi har lite högre temperatur i torkrummet för att torka kläderna snabbare, och jag inbillar mig att detta kan torka ur golvbrunnen snabbare (jag lyckas inte förmå min fru att lära sig att fylla på vatten när hon är nere och tvättar, utan det är jag som fyller på efter hand). Om det då är så att man kan montera något annat än vattenbaserat lås så vore det bra. Och vi behöver ha en golvbrunn där då övertrycksvattnet från bergvärmepumpen behöver ha någonstans att ta vägen.

Sammanfattning:
Kan det vara avluftningen på avloppet som strular?
Kan det vara trasig golvbrunn?
Finns det golvbrunnar som nyttjar annat än vatten som låsmekanism?

Jag skulle säga att golvbrunnen är trasig på ett ställe där luften pressas ut, dk känner ju själv att det strömmar luft när du kommer nära. Du tänker helt rätt med att byta ut så mycket som möjligt medans du ändå håller på.

Har inget annat svar förutom det, men fann en golvbrunn utan vattenlås dock. arför är det viktigt att inte ha vattenlås?

http://www.rinkabyror.se/artikel/jafo-golvbrunn-utan-las-32-mm/

• Gilla
Ugge
  • Laddar…
michfris, är det inte en spygatt du länkat till? Den har mycket riktigt inget vattenlås, men det betyder å andra sidan att den är vidöppen för lukt.

Du kanske menar en sådan här insats: http://www.rinkabyror.se/artikel/jafo-luktstopp-for-rot-ps-50-brunn/

Den ersätter vattenlåset och behöver inte vatten för att hålla tätt.

Stämmer, jag fick med mig fel länk från tabbarna öppna. Inte med mening dock
My apologies.

Stefan_A skrev:
Om jag lägger kinden ovanför golvbrunnen känner jag en svag "vind" som dessutom luktar äckel.
Är det inte bättre att lyfta på slukristen (brunnslocket,silen) och titta om det är uttorkat istället för att ligga på golvet och försöka känna om det blåser på kinden. Verkar vara ett märkligt sätt att få reda på om det finns vatten i golvbrunnens vattenlås.

Att brunnen bara så där skulle gå sönder på ett sätt så att det strömmar ut luft är väl inte så sannolikt och med tanke på att det är en brunn i ett torkrum som inte fylls på dagligen genom att man spolar vatten i den, så är ju sannolikheten desto större att det är så enkelt att den är uttorkad.

Om det är en plasbrunn så kan du ju titta så,att insatsen sitter rätt i brunnen så att det inte läcker luft via den. Men som du beskriver det så är det mest troligt att vattnet är uttorkat. Går på några dagar i ett torrt rum med hög värme.

Hur svårt kan det vara att fylla på lite vatten då och då. En rutin om en skvätt vatten varje gång ni hänger tvätt till tork kan ju knappast vara svårt. Köp en vattenkanna och ha stående med vatten så kan ni skvätta i lite med minimalt besvär.

• Gilla
michfris
  • Laddar…
Det är inte så att golvbrunnen har en "rensplugg" som har lossnat och försvunnit av någon anledning?
I vår tidigare tvättstuga (byggd 1983) hade vi en golvbrunn i plast liknande denna:

https://www.byggahus.se/forum/badrum/274703-lossa-vattenlas-golvbrunn.html?perpage=15#post2454704
tonyjohansson skrev:
[bild]
I hålet som syns på bilden skall det sitta en plastplugg som i vårt fall hade försvunnit och då luktade det naturligtvis avlopp oavsett hur mycket vatten som hälldes på. Min lösning var att helt sonika att klippa till en liten plastbit ur en glassförpackning och limma dit. (Tänkte att det är enkelt att borra upp igen om det skulle behövas.) Brunnen fungerade sedan felfritt i de +10 år som den sedan satt kvar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.