Jag har en gammal kulventil som jag "hittat" under diskbänken. Jag skulle tro att ingen har använt den på minst tio år, men nu funderar jag på att ta den i bruk igen. Troligen var diskmaskinen kopplad här tidigare, men nu sitter den på en diskmaskinsavstängning på blandaren. Jag tänkte byta blandare och då koppla in en ny elektronisk diskmaskinsavstängning.

Min fundering är om den här ballofixen går att få fart på - och kan man testa? Eller finns det risk att det börjar rinna vid vredet om jag vrider på den hårt?

Eller är det smartare att bara gå och köpa en ny kulventil med en gång?

Gammal korroderad kulventil under diskbänk med synliga tecken på åldrande och oanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan väl börja med att plugga änden (det borde du ändå göra om det inte är gjort, ser inte vad som sitter där). Därefter kan du ju gå loss på vredet....

Krilleman
Eftersom en vanlig ballofix av känt märke (som egentligen heter minikulventil) bara kostar en hundring, eller två, så finns det ingen anledning att behålla den som sitter enligt mig.

Änden är pluggad, ventilen har invändig gänga. Det jag funderar på är hur kulventiler läcker - är det genom röret eller vid vredet?

Krilleman
pelpet skrev:
Änden är pluggad, ventilen har invändig gänga. Det jag funderar på är hur kulventiler läcker - är det genom röret eller vid vredet?
Båda varianterna är möjliga om den skulle visa sig otät.

Okej, då blir det en ny. Funkar den gamla kan jag ju returnera den.

Fast om ventilen läcker och den aldrig blir använd; är det inte enklare att bara plugga röret?

Jag ska koppla en elektronisk diskmaskinsavstängning på röret. Det är därför jag vill sätta fart på kulventilen igen - så att jag kan stänga av vattenflödet till diskmaskinsavstängningen om den behöver servas eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.