Jag har problem med att det blir stopp allt för ofta. Testat att rensa alla rör och det hjälper en vecka. Det har även börjat bubbla på andra ställen när vattnet rinner ner, tex badrummet på ovanvåningen. Men när jag drar upp slangen som går ner i själva röret i marken i köken blir det lite bättre när det kommer in/ut luft (?). Det rinner inte som det ska men lite bättre. När jag tittar ner i röret i marken så ser jag att det står vatten ca.20 cm ner.

Är det dags för en spolning då eller är det ngt som är fel under diskbänken? När jag känner på slangarna känns det inte som där är ngt vatten i dem, men likt förbannat är det ju stopp i vasken.
Bifogar bild på hur det ser ut under vasken.
Behöver jag ta hit ngn som spolar rören eller är det ngt annat som jag kan lösa själv?
Rörkopplingar och avloppsrör under diskbänk med synligt stående vatten i avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Det låter som att det är stopp längre ned. Alla symptom stämmer.

Har du en högtrycksttvätt så kan du testa och spola själv med en speciell spolslang ("iller"). Är det jäkligare proppar, t ex rejäla fettproppar från köket så kan det krävas en en spolbil med varmvatten.

Har du kommunalt eller eget avlopp? Kan vara bra att veta för eventuell felsökning nedströms.

nikasp
Du får ju göra ROT-avdrag så jag skulle inte tjorva utan kolla pris med några olika firmor och låta dem spola. Vi åkte på stopp någon timme innan dotterns dop, jag stod med öppen dörr dyngförkyld i tvättstugan och svor. Hade grym tur, lyckades få en firma att spola under dopet så vi kunde bjuda på mat för 40 pers strax efter. Hyfsat svettigt!

Då känner jag att jag får det lite bekräftat. Men är köksavloppet det sista som går ut från huset? För i badrum, duschrum och tvättstuga rinner det ner finfint... Har kommunalt avlopp och fick ett erbjudande om spolning för 995kr med rot i brevlådan för några dagar sen. Verkar som om de visste att jag skulle få stopp.

Hornbach säljer en bra spunnen rensfjäder. Får rensa 1 gång i kvartalet när det börjar gurgla, tar 10 minuter och jag spar 1200 varje gång.

nikasp
Om man låter spola och inte kör några dumma ECO-program med "kallvatten" i diskmaskinen så ska man ju klara sig år utan att behöva rensa eller spola.

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
nikasp skrev:
Om man låter spola och inte kör några dumma ECO-program med "kallvatten" i diskmaskinen så ska man ju klara sig år utan att behöva rensa eller spola.
Håller med om detta, i ett köksavlopp så hjälper det mycket om man låter diskmaskinen gå med varmt program och spolar ut diskmedelsblandat vatten. Omvänt om man inte har diskmaskin och diskar i ljummet vatten och häller ut stekflott i vasken så blir det snart flottstopp. Det sitter sällan särskilt långt ner. När vi flyttade in i huset var det första vi fick göra att ringa spolbilen (föregående ägarna hade ingen diskmaskin). De fixade det på 10 minuter med hett vatten till det facila stockholmspriset på 2400 kr (före ROT).

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Efter vårt stopp så torkar jag alltid det värsta/mesta av olja och smör ur pannorna innan disk och spolar inte ner någon värre smörja i vasken. När jag bodde i lägenhet fulspolade jag ner kaffesump i vasken ibland vilket jag aldrig skulle göra nu :)

slaskman skrev:
Hornbach säljer en bra spunnen rensfjäder. Får rensa 1 gång i kvartalet när det börjar gurgla, tar 10 minuter och jag spar 1200 varje gång.
Precis, hur enkelt som helst. Att ge råd om dyra spolbilar när det oftast går att fixa själv på några minuter är rätt usla råd.

nikasp
Min idé är att om man spolar med hetvatten en gång och sen tänker sig för hur man kör diskmaskin och vad man spolar ner så lär man klara sig många år istället för att återkommande rota med kallvatten och rensband. Tänkte inte att man ringer spolbil en gång om året.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ett tips är att inhandla en gardena kranadapter som monteras på blandaren och använda en tjockare slang som klarar av varmvatten och spola loss stoppet med hjälp av varmvatten. Vanlig vattenslang blir alldeles för mjuk av varmvatten för att den ska kunna köras in i avloppsledningen en längre sträcka.

Har samma problem. När det börjar bli stopp tar jag och fyller vasken fullt med varmt vatten. Tar bort proppen så det faller ned bra. Gör detta cirka 5-6 ggr och sen spolar jag varmt vatten en 20-30 minuter.

Testa detta ett par ggr! Jag har strulat med massa fjädrar och grejer men det har aldrig hjälpt direkt

Kör alltid max värme på diskmaskinen annars blir det stop fort!

När vi flyttade in blev det ett rejält stopp. Då körde jag ned tvättslang, kopplad till varmvatten, i avloppet. Körde en handduk runt så det blev tätt och spolade och höll emot. Dock inte behövt göra detta mer än en gång.

Pytsa gärna i en rejäl dos Yes diskmedel i det varma vattnet, då löser du upp fettet snabbare.

• Gilla
Killberg och 1 till
  • Laddar…
Ett utmärkt tillbehör, som varmt rekommenderas! Det har löst ett flertal problem för min del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.