3 488 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Stenkistan läcker till grannfastigheten...
Hej
(Långt inlägg, men försöker få med all väsentlig info från början) ;-)
Bor i ett hus där man på 80-talet gjorde om allt avlopp invändigt och utvändigt. På tomten har man lagt en sluten tank, en trekammarbrunn och en stenkista, tror inte det finns någon mer filtrering emellan. Köpte huset 2001 utan några ritningar över hur avlopp och dagvatten dragits över tomten, men med beskrivningen "Sluten tank för toalett, samt en trekammarbrunn och stenkista för BDT". Systemet har fungerat bra i alla år (med undantag för en och annan fettpropp), men sedan knappt ett år har avloppslukt förekommit då och då från grannfastigheten, som ligger strax intill tomten med en liten grusväg emellan.
Grannfastigheten är en liten trekantig markbit på ca 50x20x50m (som blivit över vid avstyckning från ursprunglig stamfastighet som även min fastighet kommer från) och saknar bebyggelse eller annan användning. De senaste månaderna har lukten blivit mer och mer kraftig och oftare förekommande och är nu konstant. Jag tog då saken i egna händer och grävde lite där det luktade mest och ca en halvmeter ner sipprade det upp starkt luktande vatten. Letade runt lite och kunde konstatera att det kommer inte från något rör utan rinner fram mellan lite grövre stenar.
Då ingen annan fastighet i närheten ligger så till att man skulle kunna misstänka dem, så har nu insikten kommit att det skulle kunna vara mitt avloppsvatten (BDT) och jag skaffade därför nyligen röd spårfärg som jag hällde i utloppet från min trekammarbrunn och ganska snart blev vattnet i den grävda gropen rött...
Hyrde en rörletare och hittade var stenkistan borde ligga och konstaterade att den ligger inte så långt från grusvägen, ca 5-6m från där avloppsvattnet kommer upp på grannfastigheten. Alltså borde det vara min stenkista som läcker genom bärlager o liknande under grusvägen och letat sig upp genom jordlagren på grannfastigheten. Kul! Vad gör man nu?
Mer fakta:
Inget kommunalt VA finns ännu i området, men ett par olika initiativ börjar poppa upp runt om och inom ca 1-3år så skulle jag kunna ansluta till någon av dem, med en kostnad på ca 200-250kkr.
Ingen VA-sanering har skett i området ännu, men kommer troligen ske inom högst 5-10år.
Intill grannfastigheten finns en samlingspunkt med ca 15 brevlådor för de närmaste fastigheterna, mao många som stör sig på lukten när de hämtar posten (inklusive jag).
Även dagvattnet går till stenkistan.
Mina funderingar nu, som jag ser dem:
Kunniga tips mottages tacksamt!
Mvh
(Långt inlägg, men försöker få med all väsentlig info från början) ;-)
Bor i ett hus där man på 80-talet gjorde om allt avlopp invändigt och utvändigt. På tomten har man lagt en sluten tank, en trekammarbrunn och en stenkista, tror inte det finns någon mer filtrering emellan. Köpte huset 2001 utan några ritningar över hur avlopp och dagvatten dragits över tomten, men med beskrivningen "Sluten tank för toalett, samt en trekammarbrunn och stenkista för BDT". Systemet har fungerat bra i alla år (med undantag för en och annan fettpropp), men sedan knappt ett år har avloppslukt förekommit då och då från grannfastigheten, som ligger strax intill tomten med en liten grusväg emellan.
Grannfastigheten är en liten trekantig markbit på ca 50x20x50m (som blivit över vid avstyckning från ursprunglig stamfastighet som även min fastighet kommer från) och saknar bebyggelse eller annan användning. De senaste månaderna har lukten blivit mer och mer kraftig och oftare förekommande och är nu konstant. Jag tog då saken i egna händer och grävde lite där det luktade mest och ca en halvmeter ner sipprade det upp starkt luktande vatten. Letade runt lite och kunde konstatera att det kommer inte från något rör utan rinner fram mellan lite grövre stenar.
Då ingen annan fastighet i närheten ligger så till att man skulle kunna misstänka dem, så har nu insikten kommit att det skulle kunna vara mitt avloppsvatten (BDT) och jag skaffade därför nyligen röd spårfärg som jag hällde i utloppet från min trekammarbrunn och ganska snart blev vattnet i den grävda gropen rött...
Hyrde en rörletare och hittade var stenkistan borde ligga och konstaterade att den ligger inte så långt från grusvägen, ca 5-6m från där avloppsvattnet kommer upp på grannfastigheten. Alltså borde det vara min stenkista som läcker genom bärlager o liknande under grusvägen och letat sig upp genom jordlagren på grannfastigheten. Kul! Vad gör man nu?
Mer fakta:
Inget kommunalt VA finns ännu i området, men ett par olika initiativ börjar poppa upp runt om och inom ca 1-3år så skulle jag kunna ansluta till någon av dem, med en kostnad på ca 200-250kkr.
Ingen VA-sanering har skett i området ännu, men kommer troligen ske inom högst 5-10år.
Intill grannfastigheten finns en samlingspunkt med ca 15 brevlådor för de närmaste fastigheterna, mao många som stör sig på lukten när de hämtar posten (inklusive jag).
Även dagvattnet går till stenkistan.
Mina funderingar nu, som jag ser dem:
- Ny stenkista. Men jag saknar alternativa platser att lägga den på så det måste bli på samma plats. Riskerar jag inte att det börjar läcka över till grannfastigheten igen då? Hur hindrar man det?
- Antar att jag måste ha tillstånd för att gräva ny stenkista, finns det inte risk att jag måste fixa riktig markbädd/filtrering då? Även då måste vattnet ha någonstans att ta vägen...
- Jag ansluter till något av de lokala alternativ som kommer inom några år. Hur klarar jag mig fram tills dess att de kan kopplas på? Ny stenkista? -Se funderingen ovan...
- Hur ställer jag mig till ägaren av grannfastigheten? Även om han inte använder fastigheten så vill han knappast ha mitt avloppsvatten där. Kan jag bli skadeståndsskylldig eller liknande? Finns det försäkringar som täcker sådant isåfall?
Kunniga tips mottages tacksamt!
Mvh
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Finns ingen infiltrationsbädd. Det var en vanlig lösning på den tiden och godkänns ännusålänge, om man inte ska göra någon större bygglovspliktig ändring i fastigheten, då krävs att man fixar infiltrationsbädd eller motsvarande rening.Kane skrev:
Tror att det heter "rörsökare" eller "kabelsökare"egentligen. Hyrde på "Stål&Hyr" men finns även på t ex Cramo.tompaah7503 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Men det troliga är väl att din stenkista/infiltration är igensatt, så att avloppsvattnet i högre grad rinner ut i sidled än tidigare. Samma effekt som om du hade haft en igensatt infiltration.
Jag vet att man ibland kan få tillfällig förbättring genom spolning av en infiltration, låt en spolbil spola så gott det går. Detta är givetvis ingen slutlig lösning, men med lite tur kan det fungera något år.
Jag vet att man ibland kan få tillfällig förbättring genom spolning av en infiltration, låt en spolbil spola så gott det går. Detta är givetvis ingen slutlig lösning, men med lite tur kan det fungera något år.
Troligen uppstår problemet igen. Det som händer är att bakterier växer till från de organiska materialet i BDT-vattnet och det leder till att stenkistans bottnen slammar igen. Stenkista är således inte en lämplig lösning för att infiltrera BDT-vatten långsiktigt.marjons skrev:
Att kombinera takavvattningen med BDT-vatten är ett stort No-No. Då får ju stenkistan ännu mer vatten att hantera än bara BDT-vattnet.
Nej du behöver inget tillstånd för BDT-vattnet men du måste göra en anmälan till kommunen för att ändra ditt BDT-avlopp. Kommunen kräver in detaljerade handlingar och utfärdar ett förläggande om försiktighetsåtgärder som du ska vidta. Har du inkommit med en anmälan med en underpresterande anläggning så blir förläggandet ett förbud. Med största sannolikhet så kommer de att kräva minst en 700 l typgodkänd slamavskiljare för BDT-vatten följt av minst 15 kvm infiltration för ett hushåll (5 personekvivalenter). Infiltration fungerar ju bara om markförhållandena är de rätta - annars blir det markbädd enligt Naturvårdsverkets gamla skrifter. Reningsverk finns ju också som alternativ.marjons skrev:
Om anläggningen med säkerhet bara ska hålla några år så behöver man ju inte bygga det bästa eller dyraste. Hm... Infiltration är nog billigast om marken har de rätta egenskaperna. Hur många är ni i hushållet?marjons skrev:
Jag kan inte det civilrättsliga men vanligen så handlar det ju om att ersätta skada. Det har inte blivit något skada på granntomten om du bara slutar med att försumpa den med stinkande vatten.marjons skrev:
Det är nog bäst att vara proaktiv och se till att lukt och olägenhet försvinner innan någon annan anmäler dig till kommunen och du får besök av milljöinspektörer. Lyckligtvis är BDT-vatten ingen större fara vad gäller utsläpp och smittspridning - men det luktar illa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
