Vatten & Avlopp
Buildgates: [citat] Varför finns det ingen ogilla-knapp? :) Skämt åsido, tack igen för din sakliga redogörelse, jag tar den till mig!
Anna_H: Förstår inte riktigt din beskrivning, så som KnockOnWood skriver vill jag gärna se ritningar. Jag uppfattar det som att du inte vill ha tvättstugan i huset utan i ett fristående förråd? Eller är det en avdelad del av garaget? Att man inte vill ha tvättstugan bakom köket förstår jag, men det är väl snarare i närheten av sovrummen man vill ha den istället? Eller menar du något
tomson: Ok, har sett flera menat på att den (hydrofor) kan hjälpa om man har dålig lukt på vattnet bland annat. Nu körde jag snikvarianten här o bytte locket bara, 264 kr, så har kvar hydropressen här. Har bytt pump, elkabel ner i hålet, tryckströmbrytare ganska nyligen så lite tungt med utgifterna. Vattnet vi har här är kanongott och luktfritt så jag väljer att inte ändra på något i
Corneliatt: Hej! Bumpar det här litegrann. Ingen som har ett hum ungefär vad ovanstående skulle kunna kosta i runda slängar? Tack på förhand! :)
SBH: [citat] nya byggs med någon sorts av ventilation till avloppet.
patrik1975: Det var smuts el nåt i blandaren, lossade den o blåste ur den, nu är det tryck som aldrig förr :D
twoody: Hej jag har en bekant som har tänkt att dra avlop i en 1,5 plans villa i yttervägg från platta upp till bjälklag . Jag sa till honom att jag tror inte det är godkänt på grund av att väggen är kall och bjälklag varmt och då kan det bli problem med kondens i ytterväggen . Får man dra avloppsrör i yttervägg ?
Sgt Popper: Hej alla på forumet. Har nyss blivit medlem och behöver hjälp med en fråga. Ska byta köksblandare och befintligt hål i diskbänken är 35 mm diam. Den blandare jag först tänkte köpa ska ha ett hål på 28 mm i diam. (FMM Rogen tvåkransblandare). Tillverkaren säger att diskbänkshålet ska vara max 28 mm i diameter!!! Kan det vara så illa att valet av blandare styrs av befintligt
patrik1975: Äntligen är problemet ur världen :) Vi drog upp ejektorn, det var en av kopplingarna som satt riktigt löst och saknade tätning. Monterade även en backventil med slamfilter i botten på sugslangen. Nu är trycket stabilt igen. Tack alla för hjälpen! :)
vildmärren: Hej! Vi har byggt nytt hus och har en del dagvatten- och dräneringsbrunnar i trädgården, 110mm. Vi har haft två slutbesiktningar, en vid "tätt hus" och en vid "färdigt hus". Det var olika besiktningsmän de två gångerna. Första besiktningsmannen anmärkte på brunnarnas betäckningar. Han sa muntligt att det ska vara gjutjärnslock. I protokollet står det att betäckningar saknas. Det
messijah: Tack för tipset om mjölken, funkade dock inte. Hällde ner 1.5 liter mjölk i stupröret och spolade med vatten efter för att se om det dök upp i någon av de tre kammrarna men icke. Kan hända att dagvattnet på något sätt är kopplat på bädden eller liknande. Tanken är väl att vattnet sedan ska rinna ut mot vägen skulle jag tro, igenom murstocken som är på den sidan, alltså iväg
KnockOnWood: [citat] Enkelt Better safe than sorry som de säger i England. Drag ur elkontakten eller skruva ur/slå av säkringen till beredaren, så blir den en sak mindre att bekymra sig för.
Rolle85: tänkte bara återkomma med hur de löste sig. Det visade sig att själva skruvdelen inte var påskruvad i botten vilket gjorde att vredet inte nådde till den lilla piggen som stryper vattenflödet. Nu funkar de fint igen, tack!
Krilleman: Rinkaby är inte var dom en gång var. Man måste vara lite medveten om vad man handlar där då dom ej alltid skyltar med RSK. Men dom har insett att dom inte kommer undan med det längre och har börjat lista det på flera produkter. Prismedveten bör man också vara i den butiken. Långt ifrån allt är inte billigt där längre. Beträffande monteringsanvisningar och annat är rskdatabasen.se
peterwesterlund: Sjukt, precis när jag skrivit tråden kom jag på att man ju fick med en nippel med blandaren: [bild]
Hamrin: Fungerade utmärkt att byta kranöverdelar! Tack för alla svar och snabb hjälp.
rogi: Jag ska dra vatten i trädgården med 25mm PEM-slang. Jag ska ta vattnet från en punkt i garaget där jag har minst lika grovt rör. Det jag funderar över är genomföringen genom garagets yttervägg. Jag vill inte sätta ett vanligt vattenutkast som då kommer strypa flödet. Jag har tittat på vanliga tappkranar men tycker inte jag hittar nåt som ser lämpligt ut. Kan man dra PEM direkt
LimpTheGimp: Ringde just till de som slamtömmer då de även rengör grävda dricksvattenbrunnar. Frågade om pris på rengöring av våran men hon vågade inte svara utan hänvisade till timpris a ca 1000kr/h. Så, finns det någon här med grävd brunn som beställt sådan rengöring och kan svara på ungefär hur lång tid det tog? :) Djupet spelar roll ja, och jag vet ärligt talat inte hur djup den är.
Patrick E: Är väl lika bra att byta rubbet nu när ni ändå är igång. Ser dock ingen risk med att behålla gjutjärnsröret för ventilation. Det lär inte hända något med det. Kolla att det inte har åkt ner skräp i det. Om avluftningen bara går upp rakt genom vinden och ut genom taket rakt ovanför tycker jag att ni borde kunna byta allt utan att krypa på vinden. Köp en ny genomföring som
Claes Sörmland: Det är som en lera så det sitter bra om man bara spolar med lågtrycksvatten i rören men går att slamma upp om man petar på det eller kör t ex högtrycken.
hempularen: Om du öppnar gallret på brunnen så måste du ju rimligen se om det finns vatten i vattenlåset. Antingen är allt OK, vatten i låset. Eller så saknas ngn. vattenlåsinsats, eller så är vattenlåset "utsuget" pga. felaktig avloppsavluftning.
Gizer: Snabb återkoppling, det var inga som helst problem att dra igenom nya rör i slangarna. Tack för hjälpen!
prototypen: Det ser ut som från den högra så går det via den vänstra till vattenlåset och då är det lätt att det kommer upp i vänstra. Vad jag sett av vaskavlopp så är det en strypning på utloppen så att vattenlåset hinner ta undan, men här verka det vara väldigt grova rör. En lösning från förr är dubbla vattenlås, ett för varje vask. Protte
Staffans2000: Använd diskmedel,såpa eller annat glatt, om det nu är avloppsrör vi pratar om är
Hasse-91: [citat] Du får ursäkta mej, men jag är inte så hemma på detta område direkt! Vad är det för nånting? :)
dja: Jag ringde till Robota och rådgjorde. Så jag beställde lite reservdelar för en femhundring. Förhoppningsvis hjälper det.
prototypen: Ledningssystemet måste klara hela pumpens kapacitet. Om man öppnar en kran i början och pumpen startar så får man först en tryckstöt och sedan blir trycket högre än vanligt. Sedan får man tänka till var tryckströmbrytaren ska sitta, kommer också att beröras av tryckstöt och högre tryck när pumpen går. Protte