I början av september borrade vi en ny vattenbrunn då den gamla grävda brunnen sinat.

Vattnet kom först vid 113m och dom borrade totalt 117m. Pumpen sitter på 70m. djup.
Vattnet börjar ca 10m ner i hålet.
Tillflödet är uppmätt till 1320l/tim.

Efter ca. 2 månader lämnade vi in vattenprov som visar på för höga Manganvärden och lite lågt ph, 6.9.

Vi anlitade en firma för filterinstallation (rek. av brunnsborraren). Nytt filter (ABIT 30) med backspolningsautomatik och en 150l Hydrofor med Micronizer och avluftare.

Nu till problemet:
Vid i princip varje backspolning (som skall ske var 4:e dygn) löser motorskyddet ut i slutet av processen.
Jag har startat några backspolningar manuellt för att får bort bismaken av filtermassan och då ser jag att dom första 6min som den spolar är allt ok. Trycket stiger i tanken (dock lite sakta) men sen när nästa cykel skall dra igång som är ca. 3 min så får pumpen jobba länge vid samma tryck utan att den stiger och då tillslut slår motorskyddet in.

Allt är helt nytt i installation så även el, tryckströmbrytare, motorskydd osv.

Min egen teori är att pumpen är för klen (Debe GRB 14/70) för att orka hålla det inflödet som filtret vill ha.
Det är inga problem att spola upp ett badkar med vatten, ca. 20min. Då orkar pumpen tillföra mer vatten än vad jag gör av med.

Tacksam för alla förslag på vad som kan vara felet.

Frågan är också vem av dom jag skall "jaga", Brunnsborraren, Filtermannen el. Elektrikern.

Börja med att kolla så skyddet är rätt inställt på motorns märkström, om möjligt mät driftströmmen också. En pump ska inte kunna överlasta motorn oberoende av driftpunkt. Troligtvis är det inte inställt rätt och om filtret drar mycket så nivån sjunker mer än vid dina vanliga uttag kommer lasten öka och skyddet löser ut.

Ok, tack :)

Men borde inte elektrikern som installerade Motorskydd och Pump veta detta?!

På databladet för pumpen står:
Märkström: 2.0 A
Högsta tillåtna inställning av kontaktormotorskydd 3-fas: 2.0 A

Kan man enkelt kolla själv hur det är inställt eller är det ett jobb för elektrikern?

Redigerat:
Jo självklart skall de känna till och kunna det (även kontrollera resultatet) men vi lever tyvärr i en värld med diverse brister trots allt.

Tack GK100!

På databladet för pumpen står:
Märkström: 2.0 A
Högsta tillåtna inställning av kontaktormotorskydd 3-fas: 2.0 A

Kan man enkelt kolla själv hur det är inställt eller är det ett jobb för elektrikern?

Det är enkelt gjort genom att ta av locket på motorskyddet och kolla vad den lilla skalan för inställning står på. Och för sakens skull om du är ovan vid el se till att du bryter strömmen fram med tex säkringar eller huvudbrytare innan du öppnar.

Tack.
Det ser ut som att den är iställd på 1.6 dvs. lägst på skalan. Se bifogad bild.

Då borde det vara riskfritt att ställa den på 2.0. Eller? Elektrisk Schneider Electric strömbrytare inställd på 1.6 på skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske är bra att kommunicera med firman innan du gör det. Tänker på ev. garatifrågor senare.

Japp, den tanken slog mig också :)
Har skruvat tillbaka locket och pratar med borraren imorgon som lev. pumpen och sen tar jag ett snack med elektrikern.

Tusen tack för er hjälp så här långt!

Det är både riskfritt och korrekt att ställa den på 2.0 A som är angett för motorn i ditt datablad då kommer det fungera som avsett även vid spolningarna. Men för all del ta upp det med borraren om du känner dig osäker se bara till att du inte skapar en onödig mänsklig loop med tjafs och ev "kostnader" i någon form.

Rent tekniskt är det inget att tveka över men bra om de som varit inblandade får reda på det och kanske bättrar sig en annan gång i bästa fall.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, jag snackar med berörda imorgon. Dom bör få veta innan jag "pillar" på det själv.
Men det satt en transp. plastbricka framför skruven man ändra med. Vad är knepet för att få bort den?

Är micronizern rätt justerad? Micronizern begränsar vattenflödet och skapar ett backsug. Den bör helst suga luft 50% av pumpens till och från slag (2-4 bar) . Den måste justeras in beroende på pumpkapacitet och andra faktorer som lyfthöjd vinklar och etc.

joni skrev:
Ja, jag snackar med berörda imorgon. Dom bör få veta innan jag "pillar" på det själv.
Men det satt en transp. plastbricka framför skruven man ändra med. Vad är knepet för att få bort den?
Den ska bara fällas ut åt vänster du ser "gångjärnen" i plasten på vänstersidan. Är till för att kunna plombera inställningen med tråd genom den lilla öglan som sticker ut genom täckningen.

mogge_73 skrev:
Är micronizern rätt justerad? Micronizern begränsar vattenflödet och skapar ett backsug. Den bör helst suga luft 50% av pumpens till och från slag (2-4 bar) . Den måste justeras in beroende på pumpkapacitet och andra faktorer som lyfthöjd vinklar och etc.
Jag kan bara utgå från att dom har ställt in det rätt. Den är inställd på 60%, tillslaget är 2.2 och frånslaget 3.9.

GK100 skrev:
Den ska bara fällas ut åt vänster du ser "gångjärnen" i plasten på vänstersidan. Är till för att kunna plombera inställningen med tråd genom den lilla öglan som sticker ut genom täckningen.
Tackar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.