Håller på att renovera badrummet och är osäker på vvs. Har ju gammal omodern anslutning till duschblandaren där man behöver någon form av "hylsa" som väggenomföring att fästa blandaren i men har inte hittat något vettigt. Rören till tvättställ och toaletten är avkapade och nu när jag fått på plyfa och gips märkte jag att rören är väldigt korta så jag undrar hur långt dom vehöver sticka ut ut vägg ?

Är ganska säker att någon här på forumet har svar på detta. Tack på förhand :)
Vägg med två utsågade hål för VVS-anslutningar i en pågående badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt vvs-rör sticker ut från ett hål i nyinstallerad vägg, fråga om anpassning för duschblandare.
Skapa konto

Vägg med gips och utstickande VVS-rör där renovering av badrum pågår.
Skapa konto

Vad är det för rör som du har till duschblandaren? Så som det ser ut nu kan jag inte tänka mig att du kan få till en godkänd koppling. Rören måste ju sticka ut genom väggen med lite marginal så att du kan sätta ett ordentligt tätskikt. Jag tror tyvärr att det enda som du kan göra är att öppna upp väggen igen och dra helt nya vattenledningar.

Till handfatet verkar rören sticka ut så pass långt att de för gå att tätskikta emot.
Vad är det för rör som du ska ha till toaletten? På bilden tycker jag att det ser ut som ett PEX-rör. Stämmer det? I så fall måste du göra om. PEX ska tätas mot skyyddsröret och inte själva mediaröret.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja, Det känns som om gipsningen gick lite väl snabbt här innan det underliggande var klart.
Har vi tur ger Krilleman eller någon av proffsen ett definitivt utlåtande.

ser det ut sådär nu så lär du väl ha haft nå nipplar där tidigare? var är dom då? Så där såg det ju ut förr, då hade man en anslutningsnippel med gängad väggbricka som man sen drog in mot väggen.
Bortsett från att det inte är godkänt idag så fungerar det ju alldeles utmärkt om man monterar ihop med lin och pasta. Lätt att gänga ut väggbrickan också och inspektera. (om gängorna räcker vill säga)

Tack alla som svarat. Har löst problemet nu. Till blandaren i duschen blev det Mora kombi rot fäste, inte godkänt eftersom det blir skarv inne i vägg men har en inspektionslucka på andra sidan väggen precis bakom blandaren så man kan hålla lite koll på det där för sitt eget bästa. Har gjutet valv med golvvärme slingor så dra nya rör från källaren för att få hela rör utan skarv i vägg känns inte möjligt.

Längden på rören till tvättställ och toa va inga problem. Gick att dra ut en bit till.

Om dina rör gick att dra ut mer, då går dom förmodligen att trycka in igen. Detta är obra om det inte fixeras för du kan få ett H-vete att montera kopplingar på rören om det kan röra sig innan, plus att ev rörmanschet inte blir bra om rören inte fixeras mot tätskikt..

• Gilla
Boings
  • Laddar…
Kapa upp runt rören. Drog ut dom en bit och fixera dom.

• Gilla
Blund
  • Laddar…
Krilleman
Blund skrev:
Om dina rör gick att dra ut mer, då går dom förmodligen att trycka in igen. Detta är obra om det inte fixeras för du kan få ett H-vete att montera kopplingar på rören om det kan röra sig innan, plus att ev rörmanschet inte blir bra om rören inte fixeras mot tätskikt..
Ja, jag satt också och klurade på det...

Krilleman
Älvö skrev:
Kapa upp runt rören. Drog ut dom en bit och fixera dom.
Då är det ju lugnt! :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.