Hej,

Håller på renovera badrummet och undra var är det bäst att sammankoppla avloppet, ingjutet i lättbetong golvet i toan eller låta avloppsrören sticka ner och sammankoppla de i krypgrunden. Fördelar/nackdelar ed respektive metod?

Avlopp avluftning: idag sitter det ett 50 mm rör som slutar vid vinden. Jag tänkte byta ut den mot ett 75mm rör och jag vill helst inte göra hål i taket kan man dra den ut via fassaden? Finns det några regler/rekommendationer angående om man har böjar på avluftningen?

Jag lyckas inte få tag på ett vattenmätarskåp som inrymmer följande:
Anslutning uppifrån i skåpet (badrummet är under renovering så inga vattenledningar är dragna än):
3 st kallvattenanslutningar samt 3 st varmvattenanslutningar försedda med avstängningsventil på varje stick. Anslutningarna är till för, dusch, diskbänk och VVB.

En genomföring för leda ut båda värmekablarna ur skåpet

Anslutning nerifrån i skåpet:
1 st kallvattenanslutning samt 1 st varmvattenanslutning försedda med avstängningsventil på varje stick. Dras vidare med utanpåliggande ledningar för toa och handfat.

Vatten in = 32 pem med värmekabel i
Vatten ut till gäststugor 32 pem med avstängningsventil och värme kabel i

Jag har varit i kontakt med leverantörer och de kunde inte leverera ett vattenmätarskåp med kopplingar för värmekablarna (T eller Y-kopplingar), fick som svar från en leverantör att om jag utesluter värmekabblarna så går att ordna skåpet. Behovet måste finnas för varje husägare som vill säkra sig mot frostskador speciellt i sommarhus. Alternativet blir ju att dra rören i badrumsgolvet med genomföringshylsa..men detta är inte rekommenderat sätt för våtrum. Såg att LK har precis släppt ut ett vattenmätarskåp och har mejlat de igen..får se vad de svarar nu! Är det någon som vet med sig att det går att ordna skåpet?

1000 tack på förhand för svaren, Rim

Lk kommer att leverera skåpet :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.