Det där med att fylla på luft i hydroforen verkar vara ett återkommande ämne - tycker jag borde hittat svaret men jag är fortf. osäker på hur det fungerar.
Har fått en utförlig beskrivning av installatören men ändå känns det inte helt ok
Jag har en Micronizer och Avluftare på Hydroforen (150l)
Enl. anvisningar så skall jag öppna en avtappning i huset, stänga pumpen och koppla en kompressor på ventilen under vattenpelar röret.
Trycka i luft och ligga mellan 2.5-3.0 bar, stanna kompressor och stänga kran när vatten nivån är strax ovanför Avluftaren.
MEN jag hinner ju inte få upp vattennivån i samma takt som vatten rinner ut plus att "överflödig" luft åker ju ut genom Avluftaren.
Hur gör man??
Har fått en utförlig beskrivning av installatören men ändå känns det inte helt ok
Jag har en Micronizer och Avluftare på Hydroforen (150l)
Enl. anvisningar så skall jag öppna en avtappning i huset, stänga pumpen och koppla en kompressor på ventilen under vattenpelar röret.
Trycka i luft och ligga mellan 2.5-3.0 bar, stanna kompressor och stänga kran när vatten nivån är strax ovanför Avluftaren.
MEN jag hinner ju inte få upp vattennivån i samma takt som vatten rinner ut plus att "överflödig" luft åker ju ut genom Avluftaren.
Hur gör man??
Då har du någon luftläcka på toppen av hydroforen. Läckprova med såpvatten
Pumpen trycker ihop luftbubblan. Det är för att undvika många start och stopp. Luftfickan fungerar som en utjämnare. Trycks ihop när pumpen går. Expanderar till trycket är så lågt så pumpen går igång igen.
Pumpen trycker ihop luftbubblan. Det är för att undvika många start och stopp. Luftfickan fungerar som en utjämnare. Trycks ihop när pumpen går. Expanderar till trycket är så lågt så pumpen går igång igen.
Redigerat:
Tack!roland53 skrev:
Testade såpvatten men kunde inte se någon luftläcka.
Vattennivån ändrar sig inte varje gång pumpen går. Kan det vara så att det följer med mer luft ut i ledningarna än vad Micronizern ger tillbaka?
Det är oftast lite "luftpuffar" precis när man öppnar en kran.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Så länge vattennivån alltid är över utgående rör mot kranarna så ska du inte få luftpuffar i början när du öppnar en kran. Eller vet någon annan om det finns det något sätt att få det som jag inte kan se framför mig? 
Jag vet inte vad en Micronizer är för något, men om du får ut luft i kranarna så är luftbubblan för stor.
Om den utvidgat sig så mycket, precis före start av pumpen, så att den kommer ner till vattenrörs anslutningen, ja då får du luft i systemet.
Om den utvidgat sig så mycket, precis före start av pumpen, så att den kommer ner till vattenrörs anslutningen, ja då får du luft i systemet.
Nä vattennivån är högt över utgående ledning hela tiden.
Nu när jag funderar lite är det nog inte luftpuffar.
Utan mer fart genom silen i kranen, upplever tex inte samma sak i en trädgårdsslang utan munstycke.
Micronizern syresätter vattnet så att järnfiltret skall göra sitt jobb.
Nu när jag funderar lite är det nog inte luftpuffar.
Utan mer fart genom silen i kranen, upplever tex inte samma sak i en trädgårdsslang utan munstycke.
Micronizern syresätter vattnet så att järnfiltret skall göra sitt jobb.
Jo, absolut, därför skall man normalt ha dessa ventiler stängda och bara öppna vid de tillfälle då man vill avläsa.
Din anläggning ser ny ut så du har förmodligen inte detta problem just nu ....
men en gammal anläggning med gamla packningar då ökar risken för läckage.
Din anläggning ser ny ut så du har förmodligen inte detta problem just nu ....
men en gammal anläggning med gamla packningar då ökar risken för läckage.

