Va jag har förstått ska trycket upp på ca 1 bar? Men allt vi testar så sjunker trycket och det rinner ut vatten i avloppet!
Postar lite bilder för enkelhetens skull!! 😊

Expansionskärl och tryckmätare monterade på ett värmesystem i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump och en ångpanna i ett pannrum.
Skapa konto

Fel på övertrycksventilen (den med röd hatt på bilden tror jag). Prova att vrida på den röda ratten och se om du kan få den att stänga, kan bara ha fastnat i öppet läge.

Den vred vi på, då pös de å vatten rann ut i avloppet? 🙈

Svårt att se exakt på bilderna men testa att öppna den blå kranen på andra bilden. Den som är längst till höger och pekar snett nedåt.

Den vred vi på, då pös de å vatten rann ut i avloppet? ��
Ok, då har ni testat att övertrycksventilen funkar.

För att fylla på vatten ska ni hitta en ventil som sitter på inkommande kallvattensledning, kan vara den som Quick pekar på. Öppna försiktigt, det ska brusa lite och trycket ska öka.

Dom blåa ventilerna är:
längst upp till höger - påfyllning pannvatten
längst upp till vänster - övertrycksventil varmvatten
underst - avstängning inkommande kallvatten till vv-beredare

den svarta är shuntventilen som blandar hett vatten från vv-beredare med kallt inkommande vatten till lagom krantemperatur

Alltså längst upp till höger, precis som Quick sa

Kan man vrida för mkt på den kranen? Vrider men händer inget!

Krilleman
Nej det går inte att vrida för mycket. Efter ca 2-3 varv är den fullt öppen och det tar stopp.

Krilleman
För du vrider väl på denna ventilen?!

Rörledningar med en framträdande ventil som pekas ut med en grön pil.
Skapa konto

Ja de e den, då ska jag testa igen!
Nu märkte vi att de droppar vatten från dränering röret eller va de kallas, trots att trycket bara är 0.5 bar?

Och du vrider väl till vänster, alltså på samma håll som man öppnar en vanlig kran ?
Brukar att vara så att om man öppnar 1/4 till 1/2 varv så hör man tydligt att vattnet fylls på, sen ser man trycket öka långsamt.

Att det läcker från övertrycksventilen kan tyvärr vara en följd av att du testade den. Finns alltid en risk att såna ventiler börja att läcka och tvärs-emot alla rekommendationer om att man ska testa dom med jämna mellanrum ska man istället bara låta dom vara.

Om det fortsätter läcka (mer än några droppar) så blir det att kalla på röris.
/Jan

Har nålen på manometern/tryckmätaren rört sig något?

Nu har jag gått upp trycket!!! 🤗 var för feg å vrida först!
Nu ska jag bara hålla koll på om de slutar droppa!
Tack för all hjälp!! 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.