3 752 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Nippel i gjutjärnsmuff
Sida 1 av 2
Hej
Har kollat runt men hittar inte svaret på min fråga, så hoppas någon kan svara.
Ska byta till plaströr under källargolvet, får man använda en såndär nippel som passar i gjutjärnsmuffen när det ska grävas ner, står dolt montage, men får jag ha den under jord, då jag tänkt gå på sista muffen ut ur huset, ligger på 1 meters djup, eller finns det något annat jag kan använda till gjutjärnsmuffen, vet att man kan såga av röret och sätta dit en fernco koppling eller vad den heter, men tänkte att det kanske blir mjukare övergång om jag har muffen kvar?
Har kollat runt men hittar inte svaret på min fråga, så hoppas någon kan svara.
Ska byta till plaströr under källargolvet, får man använda en såndär nippel som passar i gjutjärnsmuffen när det ska grävas ner, står dolt montage, men får jag ha den under jord, då jag tänkt gå på sista muffen ut ur huset, ligger på 1 meters djup, eller finns det något annat jag kan använda till gjutjärnsmuffen, vet att man kan såga av röret och sätta dit en fernco koppling eller vad den heter, men tänkte att det kanske blir mjukare övergång om jag har muffen kvar?
Kapa röret och montera en koppling av typen Fernco. Det brukar oftast vara betydligt lättare.
Och precis som G-83 skriver så gräv ur under ev kantbalk och kapa där så du kommer åt att byta utifrån vid ett senare senare tillfälle.
Och precis som G-83 skriver så gräv ur under ev kantbalk och kapa där så du kommer åt att byta utifrån vid ett senare senare tillfälle.
Tack för svar, muffen sitter inte så långt ifrån väggen, men har haft i tankarna att jag skulle kapa röret ännu närmare väggen och skarva, i fall det blir aktuellt med byte utanför huset men tror det borde gå att gräva sig in utifrån. Vore intressant att gå in med kamera och kolla ifall det är bytt utanför grunden, för huset är omdränerat och vattenledningen är bytt, så man vet inte kan ju sitta en skarv där, tyvärr så kan jag inte fråga tidigare ägare om det.
Ska du nyttja muffen så kör på Falu Expand.
http://www.faluplast.com/sv/godkanda-for-inbyggnad/gumminippelrsk-31062484-x-110mm__1147
http://www.faluplast.com/sv/godkanda-for-inbyggnad/gumminippelrsk-31062484-x-110mm__1147
Ok, kanske är bäst med en fernco koppling istället då, tänkte göra det ganska snart då golvet redan är uppbilat och grävt. En annan grej, Har ett 75 rör som kommer rakt uppifrån där jag ska gå på 110 röret, kan jag använda en 88 graders anslutning där, behövs väl inte vara en 45 graders böj? Är ju bara vatten som ska transporteras
Ok, tack för svaret. Får kika på det om det är möjligt.
sen är det väldigt mycket fall på röret ca 10cm/m gör det något? Eller kan jag göra mindre fall och sätta ett par böjar så jag kommer ned till rätt nivå för att kunna komma under en vägg som är anledningen till att dom gjort så från början.
sen är det väldigt mycket fall på röret ca 10cm/m gör det något? Eller kan jag göra mindre fall och sätta ett par böjar så jag kommer ned till rätt nivå för att kunna komma under en vägg som är anledningen till att dom gjort så från början.
Här är expertisen delad. Vi har en VVS-ingenjör på jobbet som påstår att över 7% fall är att klassa som självrensande. Andra menar att vattnet färdas fortare än fekalierna så det blir stopp över tid om man har för mycket fall.term skrev:
Men jag har även varit på byggen där det är ritat en nedgång med dubbla 45º böjar så vattnet bara färdas snabbt en kort bit för att sedan fortsätta med normalt fall en längre sträcka.
Så vad är rätt?
Har du haft stopp förut med 10cm fall?
Ja, har haft mycket stopp i rören, men beror nog mest på att frugan spolar ner o.b i toan. Kanske skulle funka bättre med mindre lutning tänkte jag, har sagt till flera gånger att hon ska sluta med det, men tar inte långa stunden innan det händer igen.. Så det funkar att köra ett par böjar, sattes dom böjarna direkt i varann alltså? Går det att sätta ett par efter varann med lite mindre vinkel också?