P
Detta är inkommande PEM 32 slang med vatten in i kåken. Jag ska fortsätta med vattnet rakt uppåt där det böjer av till höger idag och sätta dit en annan kulventil, så den vinklade kulventilen som sitter där ska bort.
Har provat att lossa kulventilen från PRK kopplingen men det sitter stumt.
Ska jag ta i för kung och fosterland eller?

Köpte en rak PRK koppling för säkerhetsskull som jag har liggande här hemma nu om det gamla går sönder när jag försöker bryta isät det. Men som kanske syns på bilden så har slangen hamnat nära väggen vid gjutning av plattan så det är lite trångt, samt är det inte många centimeter som sticker upp ur plattan heller så jag får inte göra bort mig. En annan sak, mätte för skojs skull slangen (visste att det var en PEM32) men yd där under ventilen är 33mm. Är det normalt eller kommer jag få svårt att få på min nya PRK koppling om jag skulle behöva byta den?

Om jag behöver använda den nya PRK kopplingen jag använde, kan jag lossa den nedre plastmuttern och dela det där eller måste jag såga av slangen precis nedanför plastmuttern?

PEM-slang ansluten till vinklad kulventil nära vägg och betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Lossa på svarta muttern. Det går fint! Då är det lättare att få isär gängan också!

P
Ok då gör jag så :thumbup:
Kan jag återmontera denna PRK koppling sen igen när jag fått bort kulventilen eller ska jag byta den?

Krilleman
Det ska gå fint! Då kan du samtidigt kontrollera insticket på kopplingen! Slagen ska ha passerat tryckmuttern.

Något liknade denna bör du förvänta dig att se:

Kopplingsdetalj med synlig slang insatt förbi tryckmutter på rörinstallation.
Skapa konto

• Gilla
PåLandet
  • Laddar…
P
Det gick fint att dela vid tryckmuttern, insticket var som på din bild så jag monterade ihop det igen mot mina nya prylar och det höll tätt.

Har monterat dit en Waterfuse vattenfelsbrytare, ska gömma sladdarna i en kanal en annan kväll och få huven på plats över rören men tänkte kolla till kopplingarna imorgon så att det inte kommit någon droppe under natten.Sen en ny kabel mellan Waterfuse ingång och larmcentralen så när vi larmar på så stängs vattnet av 2 timmar efter det.

Den givare som följer med har tre sensorer. Tyvärr är sladdarna lite korta men de går att förlänga så jag ska ha en vid inkommande vatten, en under vasken vid tvättmaskinen samt en på golvet under vasken i köket.

VVS-system med en monterad Waterfuse vattenfelsbrytare och synliga kablar längs väggen.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.