3D-modell av avloppssystem med märkena 75 och 100 och en golvbrunn, föreslagna ledningar visade i svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej

Ska byta avlopp, har fundering på fall och anslutningar.

Nuvarande avlopp har ett fall på ca 50cm på 5m så ca 10cm/m låter lite mycket, kan inte göra så mycket åt höjdskillnanden förutom att gräva djupare där huvudstammen går ner i golvet märkt 100 i bilden, men tänkte om jag kunde sätta 2 vinklar ganska tätt inpå varann (kanske 15 eller 30 graders, vet inte hur mycket det ger i nivåskillnad), före väggen där den andra ledningen går ner märkt 75, så att jag kommer längre ner på kort sträcka, så jag kommer under väggen, kan man göra så, eller är det bättre att ha nuvarande fall?

Sedan en fundering på den ledningen (75) som går på grova röret, hur ansluter jag den, kan jag ha en rak anslutning på grova röret så 75 röret går rakt ner i den eller ska jag ha en böj på 75 röret och ansluta den med vinklad anslutning på grova röret, får i så fall ha en böj som går in under väggen och ansluter den på andra sidan väggen.

Lika med golvbrunnen, sitter inte där idag men ska ha en golvbrunn nära väggen, ska jag ha en brunn med anslutning som går rakt ner i grova röret? kan placera den rakt över röret jag ska ansluta till.
Eller ska jag ha en vinklad brunn och gå på röret från sidan med vinklad anslutning?

Hoppas ni förstår vad jag menar, Tacksam för tips och ideer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.