1 931 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Alternativ för lokal tryckhöjning??
Vi är på gång att bygga göra om råvinden ovanför oss till boyta så att vi får en övervåning (vån6) ovanpå vår lägenhet (vån 5). Övervåningen ska även inkludera wc&dusch.
Problemet är att vi redan idag har dåligt vattentryck på vån 5.. En annan faktor är att de ingående kall o varmvattenrören i vår lägenhet, och som ska vidarekopplas till vinden, endast är 10mm.
Har 2 frågor:
1. Finns det något bra sätt att öka vattentrycket lokalt upp på vinden (dvs vån 6)? Kan man använda lämplig hydrofor etc och installera sådan på vindsvåning? Kräver sådan lösning större rördimention än 10mm på ingående vatten för att fungera?
2. Blir det en bra lösning (dvs får jag iaf samma tryck på vind som på vån 5)? Eller bör jag omvärdera om jag verkligen ska ha dusch på vinden?
Mvh
Anders
Problemet är att vi redan idag har dåligt vattentryck på vån 5.. En annan faktor är att de ingående kall o varmvattenrören i vår lägenhet, och som ska vidarekopplas till vinden, endast är 10mm.
Har 2 frågor:
1. Finns det något bra sätt att öka vattentrycket lokalt upp på vinden (dvs vån 6)? Kan man använda lämplig hydrofor etc och installera sådan på vindsvåning? Kräver sådan lösning större rördimention än 10mm på ingående vatten för att fungera?
2. Blir det en bra lösning (dvs får jag iaf samma tryck på vind som på vån 5)? Eller bör jag omvärdera om jag verkligen ska ha dusch på vinden?
Mvh
Anders
korrigering: vår inkommande rörstam är 12 mm, inte 10mm.
Tja, en backventil på 12mm-röret->hydrofortank 2-300 l->en vanlig jetpump som höjer till kanske 5 bar->backventil->hydrofor på 100-200 l eller en hydropress löser ju problemet. Det nya problemet är att det tar plats och pumpen skulle möjligen kunna föra för mycket oljud.
Är det trycket och/eller flödet som är problemet? Är det bara flödet genom sugrören men trycket helt ok räcker det med en backventil+tank.
Varmvattnet vill nog ha en egen beredare.
Möjligen finns det även andra lösningar för detta som jag inte känner till? Färdiga tryckhöjningspumpar som inte tar en massa plats?
Är det trycket och/eller flödet som är problemet? Är det bara flödet genom sugrören men trycket helt ok räcker det med en backventil+tank.
Möjligen finns det även andra lösningar för detta som jag inte känner till? Färdiga tryckhöjningspumpar som inte tar en massa plats?
Tack!Fotografen skrev:Tja, en backventil på 12mm-röret->hydrofortank 2-300 l->en vanlig jetpump som höjer till kanske 5 bar->backventil->hydrofor på 100-200 l eller en hydropress löser ju problemet. Det nya problemet är att det tar plats och pumpen skulle möjligen kunna föra för mycket oljud.
Verkar vara en väldig massa utrystning.. hydrofortank 2-300 l, jetpump, hydrofor på 100-200 l eller en hydropress.. Hur mycket skulle du uppskatta denna utrustningskostad till? På ett ungefär.. är det 5' ? 15'?
En tanke.. vi verkar ha högre tryck på kallvattnet.. om man drar kallvatten upp genom vvberedare så borde väl detta ge högre tryck än att bara föra varmvattnet vidare från vån 5? Eller? Brukar vvb föra ut samma tryck som går in?
Ang din fråga om det ärtrycket och/eller flödet som är problemet?' .. tyvärr är det nog trycket som är dåligt. Finns det något enkelt sätt att testa detta?
Cheers A
Klicka här för att svara