Har en FM blandare som börjat läcka, dvs det droppar vatten även när den är avstängd. Fick brev från kommunen att vattenförbrukningen ökat avsevärt så det är dags att göra något 
.

Vilken serie av FM är detta?
Vilken reservdel behöver jag?
Är det svårt? Specialverktyg?
.

Vilken serie av FM är detta?
Vilken reservdel behöver jag?
Är det svårt? Specialverktyg?
Förhoppningsvis är det bara att byta krankägla. Stäng av vattnet i huset, skruva loss den vänstra ratten, lossa kranöverdelen med t.ex. skiftnyckel, byt ut krankäglan och monterar sedan tillbaka allt.
Kolla på sidan 25 i länken i krilleman post så ser du hur det ser ut.
Krankägla:
http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-krankagla-1-2/?select=true
Kolla på sidan 25 i länken i krilleman post så ser du hur det ser ut.
Krankägla:
http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-krankagla-1-2/?select=true
Ska du ha en ny FMM kostar det en ganska ansenlig summa för 160cc... Julas "billighets sortiment" på 160cc:s variant har aldrig varit (och kommer aldrig att bli) ett alternativ.
Om TS är nöjd med blandaren så är det absolut värt att prova fixa droppet!
Om TS är nöjd med blandaren så är det absolut värt att prova fixa droppet!
105 kr för en hel packningssats. Tycker det är imponerande att det finns reservdelar efter 20 år. Skönt att inte allt är slit och släng. Om bara tvättmaskinen slutar gå nån gång så tar det nog inte mer än 10 min att byta packning heller.
Tja 1295:- för en Mora mix på bauhaus tycker jag inte är några större pengar, men TS gör självklart precis som han själv villkrilleman_215 skrev:
Ny blandare blir det säkert samtidigt som resten av badrummet byts ut men jag väljer hellre då tillsammans med resten och får en bra helhet. Men det är ett tag dit, ett annat badrum som skall tas före... och ett kök... och ett tak... 
Jahopp. Så skulle man ta tag i detta men kom inte längre än att skruva ur den lilla skruven på vredet. Vad jag förstår skall det bara va att dra ut ratten men den satt skapligt fast. Är i "kromad" plast så man vill inta vara jättevåldsam.
Något knep?
Något knep?
För en gångs skull gick det att hitta lagom med våld så att ratten gav med sig utan att gå sönder:

Sedan bara att lossa med en skiftnyckel och allt kom isär fint. Ny packningen monterad, den gamla är allt lite platt och sliten. Bytte även den lilla o-ringen då det följde med en sån i packningssatsen.

Sen var det bara att göra allt baklänges och komma ihåg att instruera familjen att sluta ta i för kung och fosterland.

Sedan bara att lossa med en skiftnyckel och allt kom isär fint. Ny packningen monterad, den gamla är allt lite platt och sliten. Bytte även den lilla o-ringen då det följde med en sån i packningssatsen.

Sen var det bara att göra allt baklänges och komma ihåg att instruera familjen att sluta ta i för kung och fosterland.
Hej!
Mitt första inlägg här, jag är tyvärr väldigt okunnig inom allt som har med vatten.
Jag byggde nytt badrum för någon månad sen och märker nu att duschväggen börjat läcka mer och mer. (Det var inte jag själv som satte upp duschen) Det droppar från insidan där jag tror vattnet går in i duschväggen
Behöver man byta hela duschväggen tro eller räcker det med någon packning? alternativt skruva åt något?
Mitt första inlägg här, jag är tyvärr väldigt okunnig inom allt som har med vatten.
Jag byggde nytt badrum för någon månad sen och märker nu att duschväggen börjat läcka mer och mer. (Det var inte jag själv som satte upp duschen) Det droppar från insidan där jag tror vattnet går in i duschväggen
Behöver man byta hela duschväggen tro eller räcker det med någon packning? alternativt skruva åt något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna läcka är lagningsbar!
Viktigt ät ju dock att du kontrollerar vart läckaget kommer ifrån. Tänkbara läckage-ställen har jag markerat med grön pil.
Översta är ju den troligaste kandidaten. För det kan ju vara så att han/hon som installerat använt sig av en klämringskoppling, och där är det inte slät ansats och man skär lätt sönder packningen!
Edit:
Efter lite mer zoomande så ser man nästan att det rinner ovanifrån!
Viktigt ät ju dock att du kontrollerar vart läckaget kommer ifrån. Tänkbara läckage-ställen har jag markerat med grön pil.
Översta är ju den troligaste kandidaten. För det kan ju vara så att han/hon som installerat använt sig av en klämringskoppling, och där är det inte slät ansats och man skär lätt sönder packningen!
Edit:
Efter lite mer zoomande så ser man nästan att det rinner ovanifrån!
Klicka här för att svara