Tack så mycket för all tid du lägger ner, Claes. Uppskattas verkligen!
Jag ska kontakta kommunen igen och diskutera fram en lösning, nu när jag har mer kött på benen.
Vilken lösning tror du blir billigast? Försökte googla lite, det ser ut som att det är alternativ 1.

Ha en fortsatt trevlig dag!
Mvh

Claes Sörmland
Ja, konstiga hobbies man utvecklar när man har hus...

Billigast borde väl vara slamavskiljare + tät markbädd + fosforfälla med polonite + infiltration via stenkista om kommunen accepterar det (kvävedelen) och du hittar en schaktentreprenör med rätt kunskaper som jobbar effektivt och inte lever på pålägg på slamavskiljare. Dessutom måste det ju finnas markbäddssand (strid sand) inom rimligt avstånd med tanke på att du behöver en hel del. Har du mot förmodan har detta på tomten så vore det ju fantastiskt.

Men enklast är väl annars ett minireningsverk som når kraven på alla punkter. Bara att gräva ned och anlägga en stor stenkista eller en mindre (15 kvm) infiltrationsbädd som utloppet går till.

Kommunens tjänsteman kanske kan nämna några namn på entreprenörsfirmor som har varit aktuella i området gällande avloppsanläggningar de senaste åren. Känner sig tjänstemannen inte bekväm med detta så är alla avloppstillstånd offentlig handling så det är bara att begära ut informationen från deras arkiv.

När jag valde avloppslösning var en starkt bidragande orsak till att det blev Fanns system fosforfällning vilket gör att man slipper polonite och hantering (påfyllning och tömning) av detta.

Det enda som krävs med Fanns system är att se till att byta dunk med flockningsmedel. Man får ett larm när det är dags. Fosforn är bunden med flockningsmedlet och tas om hand vid den vanliga tömningen av slamavskiljaren.

Det finns säkert andra tillverkare med samma lösning, men eftersom jag har Fann installerat så är det min erfarenhet av detta som jag delar med mig av.

Claes Sörmland
Fanns minireningsverk Biobädd 5 är populärt i min kommun där lera och stenig skärgård dominerar. Bara att gräva ned den ingående slamavskiljaren och Biobädd-lådan.

Rent tekniskt så är det samma sak som en slamavskiljare med fosforfällningsdosering följt av en sluten markbädd. Den stora skillnaden är att sanden i markbädden är ersatt av ett mycket effektivare duk- och plastmaterial som syresätts av en fläkt. Och det viktigaste av allt - den är CE-märkt och fungerar för hög skyddsnivå miljö - så det blir inte diskussion med kommunen om dess reningskapacitet. En liknande produkt är Biorock - markbädd på burk om den kompletteras med fosforfällning i en slamavskiljare.

Vad gäller hög skyddsnivå för hälsa så gissar jag att kommunen vill se ett efterföljande extra reningssteg som avdödar smittämnen. Enklast för TS skulle troligen vara 15 kvm infiltration i mark. Ett annat alternativ är en brunn med UV-avdödning.

Redigerat:
Kravet här hos mig var att vattnet efter biobädden skulle ledas till en singelbädd för eferpolering. Det fick inte ledas ut direkt i dike.

Redigerat:
Claes Sörmland
Hade du också höga krav för hälsoskyddet?

Det är ju ganska flummigt formulerat i HaVs allmänna råd gällande vad det innebär så kommunen måste specificera konkret vad de är ute efter:

"Ytterligare skyddsåtgärder utöver den huvudsakliga reningen i anordningen vidtas. Exempelvis kan det finnas behov av att förbjuda vissa utsläpp, att göra utsläppspunkten mer svårtillgänglig, att öka anordningens robusthet eller att lägga till reningssteg som ytterligare reducerar föroreningsinnehållet, ökar uppehållstiden, utjämnar varierande flöden eller tar emot eventuellt bräddat vatten."

Jag vet faktiskt inte om det var höga krav också på hälsoskyddet. När jag bestämt mig för Biobädd från Fann och frågade miljöinspektören om jag fick leda vattnet direkt till ett dike så blev svaret att det skulle ledas till en singelbädd eller singelgrop.

Ett bra sätt att få vettiga råd är att fråga handläggaren vad denne som privatperson skulle ha satsat på om han/hon var i din situation. Då får man ofta ett bra svar även om det inte är ett officiellt svar.

Hej igen Claes mfl!

Nu har dom ändrat sin bedömning och den lyder följande:

" Angående skyddsnivå så är det hög skyddsnivå med avseende på hälsoskydd som gäller p.g.a. vattentäkten. Inom den sekundära zonen har man bestämt att rening av avloppsvatten inte får ske i mark (undantag är tät markbädd). I området råder också hög skyddsnivå med avseende på miljöskydd då Alpsjön är känslig för övergödning, men jag bedömer att er anläggning kommer att ligga så långt från sjön att någon påverkan av övergödande ämnen inte kan ske. Det räcker alltså om er anläggning uppfyller normal skyddsnivå med avseende på miljöskydd. Nu spelar det antagligen inte så stor roll då de flesta anläggningar som klarar hälsoskyddskraven även klarar miljöskyddskraven. "

Frågade också angående kväve och det var inga krav på det.

Nu med detta besked borde jag fortfarande satsa på minireningsverk eftersom jag inte får ha infiltration?
Jag vill att det ska fungera och inte behöva investera i det igen. Hörde att man var tvungen att gräva upp markbäddar efter 5 år?
Det känns jobbigt!

Blir mycket frågor i denna djungel, tur att man har någon att fråga här iallafall!
Uppskattas verkligen!

Redigerat:
Claes Sörmland
Det absolut billigaste och enklaste alternativet för normal skyddsnivå har uppenbarligen kommunen satt stopp för - infiltration i mark. Annars så har handläggaren rätt - om du får till det med det högre kravet för hälsoskyddet så lär anläggningen fixa det normala kravet för miljön. Din anläggning ska enligt kraven (HaVs Allmänna råd):

1. Rena 90% av de syreförbrukande organiska ämnena.
2. Rena 50% av fosforn.
3. Inaktivera smittspridande ämnen (bakterier/virus).
4. [För hög skyddsnivå hälsa]*Ytterligare skyddsåtgärder utöver den huvudsakliga reningen i anordningen vidtas.

En sluten markbädd kan inte avlägsna 50% av fosforn (2) så den är ingen enskild lösning. Däremot är markbäddar mycket bra på att rena vattnet från syreförbrukande ämnen (1) och inaktivera smittspridande ämnen (3). En sluten markbädd kan således vara en del av en avloppsanläggning och den håller mycket länge om den är rätt anlagd och dimensionerad.

Men det korta svaret är att du nog står inför ungefär samma alternativ som förut:

1. Reningsverk som uppfyller minst normal skyddsnivå för miljö och dessutom reducerar smittoämnen följt av ett extra steg för att säkra inaktiveringen av smittoämnen om reningsverket fallerar, t ex via infiltration i mark.

2. Slamavskiljare följt av sluten markbädd som huvudsaklig rening för syreförbrukande ämnen och smittoämnen samt polonite/fosforfällning sluten följt av ett extra steg för det höga miljöskyddet förslagsvis infiltration.

• Gilla
AndersAndersson
  • Laddar…
Okej, ska försöka kolla runt efter lite priser och jämföra. Har kontaktat miljöavloppet som verkar lovande, man kan även ha detta verk ovan mark. Det känns tryggt utifall något skulle gå sönder.

Något du eller någon annan har erfarenhet av? Eller kanske du kan rekommendera något annat?

Må bäst!

Mvh
Anders

Det finns minireningsverk på marknaden som uppfyller hög skyddsklass, är testade och godkända av svenska certifieringsorgan och bara är en enda enhet att gräva ner, typ AgustEco. Jag vet att dom används mycket i Stockholms skärgård.

Sigge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.