Hej

Vi behöver hjälp angående vårt vatten. Vi håller på och bygger hus och borrat för vatten och vi har enskilt vatten. Det verkar finnas en hel uppsjö med tillverkare och ideer om hur man ska rena på bästa sätt då vi har två småbarn .
Så jag hoppas att man kanske kan få lite tips och ideer från er :)

Tacksam för all hjälp.

Analysresultat av vattenprov med olika parametrar som turbiditet, pH-värde, hårdhet, och metallinnehåll listade i tabellform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Analysresultat av vattenprov med olika parametrar som indikerar förekomsten av mikroorganismer, radon och järn, bedömt som "tjänligt med anmärkning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om brunnen är nyborrad så tycker jag ni ska ta ett nytt prov om ett halvår eller så. Odlingsbara mikroorganismer är ofta högre när brunnarna är nya. Det sjunker ofta efter ett tags användande.Vattnet är ju klassat som tjänligt med anmärkning så det ska inte vara någon fara att använda vattnet, åtminstone inte under en begränsad tid. Om nu inte lukten och grumligheten gör det obehagligt att använda det. I så fall får ni väl spola ur rejäla mängder och hoppas på förbättring.

Redigerat:
mlkjhr skrev:
Om brunnen är nyborrad så tycker jag ni ska ta ett nytt prov om ett halvår eller så. Odlingsbara mikroorganismer är ofta högre när brunnarna är nya. Det sjunker ofta efter ett tags användande.Vattnet är ju klassat som tjänligt med anmärkning så det ska inte vara någon fara att använda vattnet, åtminstone inte under en begränsad tid. Om nu inte lukten och grumligheten gör det obehagligt att använda det. I så fall får ni väl spola ur rejäla mängder och hoppas på förbättring.

Tack för svar. Vad tror du om järnet och fluoride? Barn ska ju helst inte dricka vatten med fluoride enligt livsmedelsverket.

Hur gamla är barnen? 2,0 är inte så högt på fluorid. Gränsen är 1,3.

Jag säger det samma, vänta 3-6mån och bruka mycket vatten under denna tid så att brunnen stabiliserar sig och gör nytt prov. Mikroorganismer ÄR högt på nyborrade brunnar, mer regel än undantag.

Skulle vilja påstå att fluoriden i 6mån med värde på 2,0 inte är någon fara för varken barn eller vuxna. Det är mer långvarigt intag. Men ta med vatten hem annars för barnens dryck om du känner dig osäker. Ring livsmedelsverket och prata med dom går också bra.

Järnet är inte så kul, färgar saker brunt. På ett nytt hus är det tråkigt med bruna fläckar som kan sitta som berget! I toastolen blir det gärna värst och svårt att få bort. Vita kläder får lätt fläckar.
Har ni en himla tur så försvinner järnet när brunnen stabiliserat sig. Har ni otur blir det värre. Dock tror jag du kommer få behålla järnproblemet framöver också då jag sätt denna situation många gånger.

Är det ett nytt hus skulle jag investera i ett bra järnfilter direkt.. du kan få ett bra, fungerande för runt 10-12 tusen kr(låt ingen säga något annat till dig) plus installation som är relativt enkel. Är du lite händig installerar du själv (vatten in/vatten ut)

För övrigt tycker jag ditt vatten ser kanonbra ut. Bra pH-värde, lagom hårdhet, inga salter(bortsett från natrium men det är ganska snällt salt som dessutom inte brukar ge smak under 200mg/liter).

LinusW skrev:
Hur gamla är barnen? 2,0 är inte så högt på fluorid. Gränsen är 1,3.

Jag säger det samma, vänta 3-6mån och bruka mycket vatten under denna tid så att brunnen stabiliserar sig och gör nytt prov. Mikroorganismer ÄR högt på nyborrade brunnar, mer regel än undantag.

Skulle vilja påstå att fluoriden i 6mån med värde på 2,0 inte är någon fara för varken barn eller vuxna. Det är mer långvarigt intag. Men ta med vatten hem annars för barnens dryck om du känner dig osäker. Ring livsmedelsverket och prata med dom går också bra.

Järnet är inte så kul, färgar saker brunt. På ett nytt hus är det tråkigt med bruna fläckar som kan sitta som berget! I toastolen blir det gärna värst och svårt att få bort. Vita kläder får lätt fläckar.
Har ni en himla tur så försvinner järnet när brunnen stabiliserat sig. Har ni otur blir det värre. Dock tror jag du kommer få behålla järnproblemet framöver också då jag sätt denna situation många gånger.

Är det ett nytt hus skulle jag investera i ett bra järnfilter direkt.. du kan få ett bra, fungerande för runt 10-12 tusen kr(låt ingen säga något annat till dig) plus installation som är relativt enkel. Är du lite händig installerar du själv (vatten in/vatten ut)

För övrigt tycker jag ditt vatten ser kanonbra ut. Bra pH-värde, lagom hårdhet, inga salter(bortsett från natrium men det är ganska snällt salt som dessutom inte brukar ge smak under 200mg/liter).
Tack för svar. Vad tror du om ELOF den är ju lite hög? Funkar det ändå ihop med ett luftningssystem? Eller är det kombifilter som gäller.

ELOF? Vad är det?

ELOF är en ganska primitivt mätningsmetod. Jag skulle inte köra med ett passivt sandfilter och luftning kanske. Men en aktiv filtermassa och syresättning gör susen på det vattnet är jag övertygad om. Inga tillsatser av salt eller kemikalier.

Om du pratar kombi som i avsyrningsmassa+sand tycker jag det är överflödigt med avsyrning och dessa filter kostar mer än det behöver.
Om du menar kombifilter som i jonbytare(filter som använder salt) avråder jag dig till detta då kalket i vattnet försvinner och er kalknivå behöver inte bli lägre då det innebär andra problem i längden.

mlkjhr skrev:
ELOF? Vad är det?
Efter luftning och filtrering

Labbet syresätter vattnet och gör en enklare filtrering.
Man ser då hur mycket järn som oxiderat och fångas av någon typ av partikel eller sedimentfiltrering

Är det kraftig lukt på vattnet?

Ett sådant högt ELOF kräver en väldigt kraftig syreaktivering för att enbart filtersand ska fungera. Alt. Syreaktivering och någon katalytiskmassa.

Jonbytare skulle också fungera då du har relativt låg konduktivitet.

Men det hänger lite på hur kraftig svavelväte du har, den kommer äta upp syret.

Är det små barn skulle jag åtgärda fluoriden också.
Gränsvärdet för otjänligt på ett allmäntvatten är 1,5 mg/liter. Enskilt vatten bedöms som otjänligt vid 6,0, med restriktioner från 1,3.

Hej

Jag kunde inte känna någon direkt doft men det är inte svavel, mer åt lite unket typ.

En billig och enkel metod att börja med är att använda en vanlig hydrofor (finns beg.) där man släpper in vattnet i toppen på tanken som då syresätts av hydroforens luft. Det är då nödvändigt att demontera pumpens backventil och ersätta den med en backventil placerad några m ovanför högsta vattenytan i borrhålet. Hydroforen syresätts då varje gång pumpen startar och en avblåsningsventil släpper ut luften vid rätt nivå på hydroforen. Genom att spola ur bottenventilen
då och då ser man vad som ev. sjunker till botten.

Testa att spola vattnet i ca 5 min, därefter låter du kallvattnet spola ner i ett glas medans du luktar.
Den lukten du känner är troligen svavelväte. Kan lukta lite unket, jordigt.

Tack för svar. Grejer är beställda. Får hoppas att det blir bra.

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Lycka till, och berätta gärna hur det gick.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.