Hej.

Vi ska nästa vecka få tillträde till vårt nya hus.
Huset har egen brunn, där vattnet har något förhöjd halt av b.l.a. fluorid.

Så vi tänkte köpa ett RO-44 Osmos filter, men det följer endast med en tank på 15L. Det räcker ju gott och väl till vatten som man dricker per dag, men jag tänker på matlagning och diskande. Det är väl inget problem att diska och använda vattnet med förhöjd halt av fluorid?

Tacksam för alla svar jag kan få.

Det bror lite på hur mycket fluorid ni har. Normalt är det ju för dryck man skall undvika fluorid, särskilt barn.
Har du väldigt mycket fluorid skulle jag nog undvika att laga mat med det(över 6mg/liter).

Men för disk/tvätt är det nog inga problem.

Om du vill veta mer om fluorid kan du prata med livsmedelsverket och socialstyrelsen som sätter gränsvärden för fluorid. Dom kan även bra förklara varför gränserna finns.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Tack för ditt svar.
Fluoridhalten låg på 4.6mg/liter.

Då skulle jag satsa på en osmosanläggning. Det är bara dricksvattnet du renar, via en separat kran bredvid den redan befintliga.
Fluoridtal runt 2,0 skulle jag rena, gränsvärdet på allmäntvatten är otjänligt vid 1,5mg/liter.

Jag hade 2.4 mg/l och det blev det kommentar från laboratoriet. Skall ges begränsat som dricksvattnen till barn under 7 år och enstaka tillfällen till barn under 1.5 år. Så 4.6 är högt.

Ok. Jo det har jag förstått.
Har beställt mig ett RO-44 filter.

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.