Hej! Vill sätta in en bänkdiskmaskin i köket och funderar på hur det bäst ska lösas. Har kollat befintliga trådar men är ändå inte säker på vad som blir bäst. Det finns inte plats att ställa maskinen i nåt skåp och heller ej plats för fullstor, så det är ovanpå bänken som gäller.

Det jag tänkte först var att koppla in den på den befintliga kranen, som ser ut exakt som denna: https://www.bauhaus.se/aragon-koksblandare-krom.html
Det går rent praktiskt att skruva loss duschhandtaget och skruva dit diskmaskinsslangen mha en hane/hane-adapter (eller vad det nu heter när det gäller rör), men jag har läst att det inte är bra att göra så. Vad är riskerna, vad är det värsta som kan hända? Har läst att en pip kan lossna, men det här är ju ingen pip. Är det samma risk ändå?

Om jag i stället byter blandare till en med diskmaskinsavstängning och bänkdisktillsats, vad finns det då som kan rekommenderas och helst inte är för dyrt?

Hittar massor av kranar med diskmaskinsavstängning, men tycker det är svårt att se vilka som även funkar för anslutning ovan bänken. Finns det nån sammanställning nånstans?

Ett tredje alternativ är ju att köpa en kran vilken som helst med diskmaskinsavstängning, ta upp ett hål i bänken och dra upp anslutningen dit. Ser ju fulare ut och man måste ta hål, men annars borde det väl funka. Andra nackdelar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.