Har en läckande säkerhetsventil på en varmvattenberedare av märket autoterm.
Årsmodellen är modell äldre och enligt rörmokaren så finns det inte att få tag i sådana.

Vet inte om han helt enkelt vill installera en ny :)
Finns det någon här som är av en annan uppfattning och var man isf skulle kunna få tag i en ventil?
DSC_0446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande vatten till höger och skvallerröret neråt. Resten begriper jag inte hur det fungerar. :)

• DSC_0446[1].jpg
    Skapa konto
Det är väl bara att byta....en ny kostar inte så mycket.....

Det ser ut att vara totalt fyra anslutningar varav ena är skvallerröret från säkerhetsventilen.

Det ser ut som om säkerhetsventilen är ihopbyggd med en fyr-/femvägskoppling, eventuellt kan du ta bort det täcklocket och montera en säkerhetsventil där och blinda dagens säkerhetsventil.

Ett par bilder till skadar inte, både olika vinklar på kopplingen (och anslutningen mot tanken/beredaren) och en/flera avståndsbilder.

lägger in lite fler bilder: DSC_0450.jpg
Skapa konto
DSC_0451.jpg
Skapa konto
DSC_0452.jpg
Skapa konto
DSC_0453.jpg
Skapa konto

På den första bilden jag la in fanns inte den blå ratten med då den har vittrat sönder o fungerar inte så speciellt bra.

Helst skulle jag hitta en likadan men om det inte går så är en ombyggnad näst bästa alternativet.

Vad menar du med täcklocket? Antar att kallvattnet går in i beredarens nedre anslutning via säkerhetsventilen och varmvattnet ut i den övre men varför är dom båda förbundna med varandra?

bara byta men du bör ng oxå byta dina avstägningar till vatten mätaren kan sett fel men såg ut som lk,s avstägningar svarta rattar ?

kumlabon skrev:
lägger in lite fler bilder:[bild]

På den första bilden jag la in fanns inte den blå ratten med då den har vittrat sönder o fungerar inte så speciellt bra.

Helst skulle jag hitta en likadan men om det inte går så är en ombyggnad näst bästa alternativet.

Vad menar du med täcklocket? Antar att kallvattnet går in i beredarens nedre anslutning via säkerhetsventilen och varmvattnet ut i den övre men varför är dom båda förbundna med varandra?
Blåa hatten till vänster borde vara avstängningsventil.
Röret efteråt i olika grovlekar vet jag inte vad det är.
sedan kommer det fyrvägskors med antagligen backventil, och säkerhetsventilen, röret som går rakt upp går till blandningsventilen (blåa hatten länst upp).

Det bästa du kan göra är att byta ut allt från och med avstängningsventilen till och med utgående varmvatten. Med andra ord följande komponenter: avstängningsventil, backventil, säkerhetsventil, blandningsventil. sähär kan ett block med säkerhetsventil, avstängning, blandningsventil se ut
http://www.jula.se/blandningsventil-436040

systemfel skrev:
bara byta men du bör ng oxå byta dina avstägningar till vatten mätaren kan sett fel men såg ut som lk,s avstägningar svarta rattar ?
Sant, dom behöver oxå bytas vilket kommunens mätargubbe påpekade sist.

Demmpa skrev:
Blåa hatten till vänster borde vara avstängningsventil.
Röret efteråt i olika grovlekar vet jag inte vad det är.
sedan kommer det fyrvägskors med antagligen backventil, och säkerhetsventilen, röret som går rakt upp går till blandningsventilen (blåa hatten länst upp).

Det bästa du kan göra är att byta ut allt från och med avstängningsventilen till och med utgående varmvatten. Med andra ord följande komponenter: avstängningsventil, backventil, säkerhetsventil, blandningsventil. sähär kan ett block med säkerhetsventil, avstängning, blandningsventil se ut
[länk]
Ursäkta min okunskap men skulle julas anordning eller liknande då sättas mellan de två anslutningarna i beredaren?

kumlabon skrev:
Ursäkta min okunskap men skulle julas anordning eller liknande då sättas mellan de två anslutningarna i beredaren?
Ja den ska sättas mellan beredarens anslutningar.
Det kopplet har följande anslutningar: kallvatten in (från vattenmätaren), kallvatten till VV-beredare, varmvatten från VV-beredaren, temporerat varmvatten ut till förbrukarna och skvallerledning från säkerhetsventilen.

Tackar för alla svaren, blir en tur till jula i helgen :)

Lyfter den här tråden lite. Jag har en likadan blandningsventil från LK, den har nu börjat läcka ur vredet där man ställer in temperaturen. Går det att fixa på något sätt eller är det bara att byta ventilen? Någon som meckat med en sådan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.