Hej!

Jag håller på att renovera ett badrum och har stött på lite patrull i samband med att ett gammalt element ska bort. Bor i en bostadsrätt från 40-talet och rören till elementet kommer från stammen som går inuti väggen bakom elementet. Det är en bit in till stammen och det är väldigt svårt att komma åt så jag vet inte riktigt hur kopplingen till stammen är. Antar att det annars skulle vara att föredra att plugga direkt vid stammen. Om det inte går att komma åt stammen, går det att kapa röret en bit in i väggen och plugga, och isåfall vad bör man använda för plugg och för verktyg (se bilder nedan) med tanke på att det är väldigt svåråtkomligt? Vill gärna riva så lite som möjligt av väggen såklart. Rörmokaren som jag har varit i kontakt med insisterar på att ta den enkla vägen och plugga vid elementet men det lämnar ju två fula rör ut ur väggen, så skulle gärna vilja ha en ytterligare åsikt. Badrummet är väldigt litet så undviker gärna att bygga ut väggen enbart för att täcka rörstumparna.

Tusen tack på förhand!

Gamla rör och skadad vägg i badrum under renovering, med synlig stam och avbrutna kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt rör och koppling synligt i hål i vägg under renovering av badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
Anledningen till att rörisen inte vill göra det är för att det är emot gängse praxis att göra så på grund av risken för framtida vattenskador. Värmeledningar får förvisso ha kopplingar i väggen, men man bör inte göra så.

Är det helt säkert att det inte går separata rör till centralen så du kan plugga dem tidigare och bara bygga in tomma okopplade rör?

Tack för svar, jag förstår. Jag bor på sjätte våningen och tror det är runt 40 lägenheter i fastigheten så misstänker att det är stammar som går upp från källaren. Jag ska dubbelkolla det med fastighetskötaren. Kanske svårt att se på bilden men det är ett stort inklätt rör som är "längst in" i den undre bilden, jag har förvisso ännu inte hittat var/om elementrören går in den stammen. Om man kommer åt var rören går in i stammen, bör man kunna plugga dem där och är det en mer "godkänd" lösning eller är det rörstumpar som gäller?

Det går att plugga inuti väggen enligt gällande regler. Det är ju rör till värmesystem. Du kan montera en snygg inspektionsgaller på luckan. Ifall det läcker då har du koll på det.
Jag var på väg att bygga in i väggen en koppling bakom värmepumpen i tvättstugan men ångrade det i sista sekunden och körde med galler. Det var tur det eftersom av 20 monterade kopplingar just den började läcka efter ett tag.

Inspektionsgaller för väggmontage i metall med kvadratiska hål.

M
Jaså det är i en bostadsrätt dessutom? Då är det förmodligen till och med förbjudet att plugga det i väggen.
Bostadsrättsföreningen ansvarar för allt som är innanför ytskiktet, och där vill dem nog inte ha några kopplingar om dem slipper.
Du får ändra på alla utanpåliggande rör och kopplingar men inte det som finns i väggarna.
(Lite osäker på innerväggar dock).

Det är i alla fall av största vikt att du kollar upp det med styrelsen innan du gör något.

Ett alternativ är så klart att göra som Lars skriver, se till att det finns lite lutning ut mot rummet och sätt ett galler för. Men det kräver fortfarande styrelsens godkännande då du är utanför ditt område och opererar :)

Och jag vet att jag kanske låter lite trälig, men det är bara för att du inte ska hamna i klammer själv :)

Marcussjogren skrev:
Jaså det är i en bostadsrätt dessutom? Då är det förmodligen till och med förbjudet att plugga det i väggen.
Bostadsrättsföreningen ansvarar för allt som är innanför ytskiktet, och där vill dem nog inte ha några kopplingar om dem slipper.
Du får ändra på alla utanpåliggande rör och kopplingar men inte det som finns i väggarna.
(Lite osäker på innerväggar dock).

Det är i alla fall av största vikt att du kollar upp det med styrelsen innan du gör något.

Ett alternativ är så klart att göra som Lars skriver, se till att det finns lite lutning ut mot rummet och sätt ett galler för. Men det kräver fortfarande styrelsens godkännande då du är utanför ditt område och opererar :)

Och jag vet att jag kanske låter lite trälig, men det är bara för att du inte ska hamna i klammer själv :)
Delvis fel. Värmerör och element tillhör föreningen oavsett var dom är placerade (både innanför och utanför ytskiktet) så all förändring av värmesystemet krävs tillstånd från styrelsen.

Redigerat:
Tack för tipsen! Jag ska prata med styrelsen men tänkte bara komma fram till vad som är tekniskt möjligt först så att jag kan komma med ett konkret förslag. Om man skulle plugga i väggen, vilka verktyg behöver man få plats för, för att kunna kapa och plugga rören, d.v.s. hur mycket av området runt omkring måste man riva?

erkjons skrev:
Tack för tipsen! Jag ska prata med styrelsen men tänkte bara komma fram till vad som är tekniskt möjligt först så att jag kan komma med ett konkret förslag. Om man skulle plugga i väggen, vilka verktyg behöver man få plats för, för att kunna kapa och plugga rören, d.v.s. hur mycket av området runt omkring måste man riva?
Om du är en glad amatör skulle jag vänligt men bestämt avråda att göra detta själv!
Det kommer bli hiskeligt dyrt för dig om du orsakar en ev vattenskada..
Skulle också råda till proppning utanför vägg, eller med lucka.
Det du kan göra är att täcka kopplingarna med en liten hylla eller dyl, byggd av tex kaklet du ska ha på väggarna.
Då blir dom utvändiga kopplingarna inte lika iögonfallande.

Jörgen Ö skrev:
Om du är en glad amatör skulle jag vänligt men bestämt avråda att göra detta själv!
Det kommer bli hiskeligt dyrt för dig om du orsakar en ev vattenskada..
Skulle också råda till proppning utanför vägg, eller med lucka.
Det du kan göra är att täcka kopplingarna med en liten hylla eller dyl, byggd av tex kaklet du ska ha på väggarna.
Då blir dom utvändiga kopplingarna inte lika iögonfallande.
Tack för svaret Jörgen. Rörmokaren som vi använder är anlitad av byggfirman och jag får inte riktigt ett bra svar utan det ska gå så fort som möjligt. Därför tänkte jag att det kan vara bra att själv försöka förstå vad det finns för alternativ men tänker inte göra arbetet själv. Skulle det räcka med att bygga in en låda med vattentät botten plus skvallerrör? Om man nu skulle sätta lucka/skvallerrör, behöver man göra utrymme för en bågfil eller finns det smidigare sätt att kapa ett rör inne i en vägg och behöver man komma åt med något annat verktyg för pluggningen? Bara ute efter hur mycket av väggen som måste rivas runt rören för att komma åt.

Men det vanliga är nog att du överhuvudtaget inte får ta bort elementet.

Innan du börjar jobba för mycket med det här så kolla med styrelsen. Det borde du ha gjort redan på planeringsstadiet, innan du börjar knacka i väggen.

Det finns risk att värmesystemet behöver justeras för hela byggnaden om du tar bort en radiator. Och där är då rörmockarens förslag bra på så sätt att det går att återställa. Om du kapar röret inne i väggen så kan föreningen sedan kräva att du återställer, och det kan bli oerhört dyrt ifall du då måste sätta ett nytt oskarvat rör från stamledningen.

Olika föreningar ställer olika krav på VVS arbeten. Det det vanliga är att man kräver att arbetet skall utföras av en "fackman", vilket kan betyda lite vad som helst. Men det finns även föreningar som kräver att allt VVS arbete skall utföras av en rörfirma med "säkert vatten" certifiering, och kräver att få se certifieringsbeviset innan något arbete påbörjas. Det finns tom. föreningar som kräver att allt VVS arbete skall utföras av en namngiven firma som är den enda som får röra VVS i fastigheten, men det är ovanligt.

Det är vanligt att föreningar i samband med tillståndsgivande för badrumsrenovering kräver att arbetet skall samordnas med föreningens stammbytesprogram.

Tack för svar! Föreningen känner till att vi renoverar badrummet men vi har inte diskuterat radiatorn ännu. Det finns liknande lägenheter som har tagit bort radiatorn så det borde inte vara några problem men jag vet inte exakt hur dem har gjort. Av erfarenhet med vår styrelse/rörmokare så brukar det vara bäst att komma med ett konkret förslag men för att göra det så vill jag förstå vad arbetet innebär rent hypotetiskt och hur mycket runt rören man behöver ta bort om man nu skulle plugga i väggen.

Redigerat:
Frågan är varför en ny skarv/propp på ett sånt ställe på en stam skulle vara farligare än övriga skarvar på samma stam?
Jag förstår ju gällande regler men det är inte förbjudet att göra avvikelser. Bilar man upp ordentligt och BRF är med på noterna så man tömmer och pluggar rören och sedan kollar läckage så skulle jag inte ha nå dubier alls att göra så och sen bara gjuta igen.

Det är också en fråga om det är ett enrörssystem eller tvårörssystem för det går ju inte att se på bilderna. Jobbet blir lite olika och skulle ni ha enrörssystem i huset så är det inte bara att plugga utan då måste man koppla samman rören.

Tack igen för tips och svar. Det är ett tvårörssystem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.