I garaget har jag ett tvättställ som står längs väggen och en brunn i mitten av garaget. När jag brygger öl så vill jag temporärt koppla tvättställets avlopp till brunnen. Jag har dragit 30 rör från vasken runt tvättstället på utsidan enligt bild. Sen har jag ytterligare ett rör på c:a 3m som jag vill koppla till. Kruxet är att en vanlig skarv är rätt omständig att sätta på och ta av. Visst, det fungerar hyfsat med lite diskmedel men jag hade gärna sett en annan lösning som gör det busenkelt att koppla på och av sista biten som går till brunnen.

Någon som har några idéer?

PVC-rör installerat längs med en blå skåpvägg och golv med mönstrade plattor i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Om du skippar diskmedlet och köper dig en liten tub Super Glidex med svamp (inte varianten på sprayflaska) Glidexen på tub torkar inte ut lika fort som diskmedel. Applicera ett nytt tunt lager varje gång du drar isär skarven.

Det är enklast.

Dahl har den lagerlagd med RSK: 3136139.

Tube med Super Glidex glidmedel för byggprojekt, med svamp applicator, 175g.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gein
  • Laddar…
Det ser ut som att du kommer att få bra fall på röret, om du pillar bort gummipackningen så borde det fungera bra ändå.
Någon anordning för att sätta fast det lösa röret kanske ska till också, så att man inte sparkar iväg röret alldeles för lätt.

Varför inte ett par meter 32mm spiralarmerad slang?
den kan du rulla upp och hänga på en krok när du inte behöver den.

Bauhaus har sån på metervara i trädgårdsavdelningen.

Krilleman
Avloppsröret ligger där mer eller mindre permanent som jag uppfattar det. Då det nog lite lättare med stela rör enligt mitt tycke.

Men det är väl samtidigt hur mycket öl som bryggs?!

Avloppsröret kommer nästan alltid vara omonterat (eftersom det annars inte går att köra in bilen). Ska kolla upp den där spiralarmerade slangen. Hur skulle man fästa den på befintligt rör?

Redigerat:
Slangklämma eller tejp kanske? Du kan ju montera den bakom hyllan, så slipper du se skarven.
Den går inte att limma dit, men rätt enkla lösningar duger till detta syftet. Sålänge det estetiskt ser vettigt ut få.

M
Jag har dålig koll på sortimentet, men under ett vanligt tvättställ så är ju anslutningen mellan vattenlåset och röret mot avloppet ordentligt lätt att montera. Är ju bara en packning på anslutningen och en plastmutter som dras åt. Tar väl 10sek att både få av och på.

Borde ju finnas en rak koppling som är motsvarande, typ en sån här: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/40x32-vit-roranslutning.html?gclid=CM_Gx_DEwdICFR1kGQodD2EMcg

Det kan ju inte ta många sekunder att montera och det blir inget vevande med att trycka in rör i muffar (hehe) :)

Lossa muttern, på med avloppet och dra fast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.